Den historiske beklædningsgenstand, som millennials elsker – men som Gen Z ikke forstår
Foto: @CelebCandidly / MEGA
Hørt om millennials og Gen Z?
De er samlebetegnelser for to generationer, der ligger tæt på hinanden tidsmæssigt – men som adskiller sig i stil, udtryk og adfærd.
Millennials, eller generation Y, som de også kaldes, er personer født mellem begyndelsen af 1980'erne og midten af 1990'erne.
Det vil sige voksne, der i dag er mellem 30 og 45 år. Gen Z er den yngre generation, som er født mellem 1997 og 2012.
Beklædningen, som millennials elsker og bruger til alt
På TikTok er en video fra brugeren Birde for nylig blevet viral med 1,2 millioner visninger.
I videoen kritiserer brugeren et klassisk stykke tøj, der kendetegner den såkaldte millennials-generation.
I videoen taler hun om den ikoniske blå jeansjakke – en jakke, der har været et tidløst item i garderoben i flere årtier.
Foto: @CelebCandidly / MEGA
– Piger, jeg beder jer om at stoppe med at bruge den blå jeansjakke, siger hun i videoen.
Hun fortsætter med at sige, at millennials bruger jeansjakken til alt – en sød kjole, et buksedragt eller en cropped top, og hun mener, at jakken måske burde gå på pension og hænges op i garderoben.
Videoen har fået over 24 tusinde kommentarer, hvor nogle fra Gen Z – altså den yngre generation, er enige med kvinden i videoen.
Men der er også tusindvis af kommentarer fra kvinder i 30- og 40-årsalderen, der forsvarer den klassiske jakke.
– Det kan aldrig gå galt med en jeansjakke. Min går ingen steder!, skriver en.
– Tag det roligt, om nogle år vil Gen Z gøre jeansjakken til en ny sød modetrend, siger en anden.
Kvinden i videoen lavede en opfølgende video efter den store virale succes, hvor hun forklarer, at hun også selv er en millennial – og mener, at hun ikke ser ned på generationen, men bare ikke kan lide jeansjakken og blev chokeret over, hvor meget jakken engagerede.
Historien bag jeansjakken
Den allerførste jeansjakke er dateret helt tilbage til begyndelsen af 1800-tallet.
Men i USA så jeansjakken dagens lys et par år senere, i 1880.
Den blev introduceret af den tyske forretningsmand Levi Strauss, omkring ti år efter han havde opfundet jeans.
Jeans, eller denimbukserne, var en ny type arbejdstøj designet til at blive brugt af cowboys, minearbejdere og jernbanearbejdere.
Den såkaldte Type III jeansjakke blev introduceret af Levis Strauss & Co. i 1962 og er siden da blevet beskrevet som jeansjakken med stort J.
Jakken er i folkemunde kendt som "the trucker jacket". Den er klassisk og passer til alt.
Foto: Ramey PHOTO AGENCY
Siden da har Levi's udgivet mange forskellige modeller af jeansjakker, designet efter de gældende modetrends.
Andre mærker som Wrangler, Lee, Calvin Klein, Tom Ford, Gucci og Dior har også hoppet med på trenden, blandt mange andre.
Gennem årene har jeansjakken konstant figureret i populærkulturen og er blevet båret af flere kendte personer, herunder James Dean, John Lennon, Debbie Harry, Britney Spears og mange flere.
I 2024 var jakken mere trendy end i flere år og blev set hos flere modehuse og blandt fashionistas verden over.
Denne artikel blev første gang bragt af femina.se, der også er ejet af Aller Media. Dette er en redigeret version.