Stil
21. februar 2025

Tysk domsstol har nu afgjort, om denne Birkenstock-sandal faktisk er kunst

Den klassiske Birkenstock sandal er ikke til at undgå, når sommeren rammer. Og selvom sandalen ikke ligefrem er unik, er den tyske designer bag overbevist om, at designet er et kunstværk.
Af: Sara Mastrandrea
Birkenstock

Foto: Rolf Vennenbernd/AP/Ritzau Scanpix

En sandal der sidder ortopædisk korrekt på foden med en korksål, remme der går på tværs og spænder er nok ikke, hvad du tænker på, når du hører ordet kunst.

Birkenstock, der blev grundlagt i 1774 i Sydvesttyskland, mener dog, at deres produkt lever op til definitionen “kunst”.

De har derfor forsøgt at få deres produkt kategoriseret som kunst, så de kunne få stærkere oprethavsrettigheder, og derved nemmere ved at sikre, at den klassiske sandal ikke bliver kopieret. Men skoen er ikke kunst, har tysk domstol afgjort. Det skriver The Guardian.

Sidste år kunne det tyske skobrand fejre, at de havde solgt de ikoniske sandaler i 250 år, og populariteten for skoen er steget.

Skoene var oprindeligt designet med fokus på komfort af en familie, der var optaget af kunsten at skabe sko, der er inspireret af den høje håndværkskvalitet, der findes ved ortopædiske sko, skriver Birkenstock på deres hjemmeside.

I 90'erne blev brandet for alvor moderne, da Kate Moss bar et par i magasinet The Face. Det skriver Elle Canada, der har gennemgået hele brandets historie fra 1774, hvor det blev skabt af skomageren Johann Adam Birkenstock til nu - 251 år efter, hvor sandalen fortsat er meget populær.

Ifølge nyhedsbureauet AFP vil Birkenstock have en række navngivne forhandlere til at stoppe med at sælge, hvad de mener er lignende produkter.

Torsdag vurderede forbundsdomstolen i Karlsruhe torsdag dog, at Birkenstock ikke kan klassificeres som kunst.

- For ophavsretbeskyttelse af et anvendt kunstværk – ligesom for alle andre typer værker – må designets niveau ikke være for lavt. For ophavsretbeskyttelse skal der opnås et designniveau, der afslører individualitet, skriver retten ifølge nyhedsbureauet AP.

På trods af afgørelsen forsvarede Birkenstock sagen.

- Vi vil sikre, at copycats ikke længere kan tjene penge på vores brands bekostning,” sagde virksomhedens talsmand Jochen Gutzy, skriver The Guardian.

Læs mere om:

Læs også