Harry Styles i kjole på forsiden af Vogue er alt, vi har brug for lige nu
Maria Brus Pedersen. Foto: Ritzau/Scanpix
Med halvlangt, tilbagestrøget hår, sort blazer og en tung, hvid Gucci-blondekjole med sorte markeringer pryder den engelske sanger Harry Styles Vogues forside i December.
Som den første mand nogensinde, nonetheless.
Den tidligere One Direction-sanger, der fik teenagepiger over hele verden til at føle, at de altså var meget smukke, selvom de ikke vidste det, viser igen-igen, at i 2020 er tøj ikke længere noget, der skal låse os fast i gamle, rigide kønsroller. Det er en arena, hvor vi bryder fri af dem.
Og hvis nogen mand skulle printes i glittet papir i et af verdens største modemagasiner, så er det selvfølgelig Styles. Den engelske sanger, der i 2017 udgav sit første soloalbum Harry Styles, har længe vist os, at han ikke giver særlig meget for normer, der dikterer, hvordan man må og ikke må se ud.
I interviewet med Vogue fortæller han, at han som barn elskede at klæde sig ud. Engang som barn skulle han spille en mus i et skoleskuespil, og til rollen skulle han have strømpebukser på.
- Jeg kan huske, at det var skørt for mig, at jeg havde et par strømpebukser på. Måske var det der, det hele startede, siger han til Vogue.
Da Harry Styles var medvært på det berømte Met Gala i New York i 2019, troppede han op i høje laksko, absurd højtaljede bukser og en fuldstændig gennemsigtig sort skjortebluse, hvor en kaskade af sorte blonder var det det eneste, der momentant dækkede hans bare brystvorter.
Eller dengang han optrådte i underholdningsshowet "Saturday Night Live" i en millennial-pink balletdragt. Det er meget svært ikke at holde af en mand, der med et glas champagne i den ene hånd og en smøg i mundvigen kan svæve rundt i bleglyserøde strømpebukser.
Ej at forglemme billederne af en næsten helt afklædt Styles, der sidder henslængt i en stol kun iført trusser, netstrømper og laksko for det britiske magasin Beauty Papers.
I Vogue-interviewet fortæller han videre om at lave suppe og se "Clueless" med sine venner under den første lockdown i foråret (relaterer), og han siger blandt andet, at han ville have været miserable, hvis han skulle have boet alene i den periode (igen, relaterer).
På redaktionen er vi ret splittede omkring Harry Styles. Er han den nye Bowie eller bare endnu et popfænomen, men jeg har længe været på Styles-holdet. Jeg indrømmer blankt, at jeg er hjælpeløst forelsket i den fuldstændig ubesværede måde, han kombinerer britisk drengerøv og æterisk femininitet.
Og fordi det bare altid ligner, at han har det helt vildt sjovt. Han leger. Med tøj, med køn, med alting.
I Vogue-interviewet siger Styles det selv:
- Tøj er der for, at du kan have det sjovt med det og eksperimentere med det og lege med det. Det, der er rigtig spændende, er, at alle de her rammer bare smuldrer væk, siger Styles til Vogue.
- Nogle gange er jeg i butikker, og jeg fanger mig selv i at kigge på kvindetøjet og tænke, at det er fantastisk. Hver gang du sætter barrierer op i dit liv, så begrænser du dig selv. Der er så meget glæde ved at lege med tøj. Jeg har aldrig tænkt så meget over, hvad det betyder, det er bare en udvidet del af det at skabe noget.
Harry Styles på forsiden af Vogue betyder ikke, at kedelige, konservative normer for, hvordan mænd og kvinder må klæde sig på, er væk for altid. Og han er bestemt ikke den første mand, der forsøger at sprænge rammerne for, hvordan mænd må klæde sig.
Men Styles ER tilgæld et teenageidol turned voksencharmør med en kæmpestor, international fanskare. Han rykker den flydende kønsforståelse ud i mainstreamforståelsen. Derfor er det vigtigt, når han poserer i blondekjole på forsiden af Vogue.