Makeup
11. september 2024

Kvinde tester blush på brun hud og får Hailey Bieber til at reagere

Kvinden klagede over manglen på forståelse for, hvordan produkter og farver komplementerer brun og sort hud – og hendes klage blev hørt.
Af: Rose Maria Behavý
blush rhode beauty

Foto: @golloria

Instagrambrugen og TikTok’eren @Golloria bruger sine platforme til at teste makeup.

Det er der mange, der gør, men hun har en særlig vinkel.

Hun tester nemlig makeup, særligt blushes, concealere og foundations på brun hud. Et marked, der er ekstremt underudviklet i den ellers gigantiske makeupindustri.

I en af sine videoer som har fået over fem millioner visninger på Instagram, tester Golloria en række nye blushes fra Hailey Biebers skønhedsbrand, Rhode.

Blush-serien, ’Pocket Blush’, blev markedsført som værende universelle til hud med alle niveauer af melanin, men Gollorias video viste en lidt anden virkelighed.

De virkede kort sagt ikke på hendes brune hud, og det fik hende til at tage bladet for munden og tale højt om den mangel på inklusion af folk med brun og sort hud, som er kendetegnende for makeupindustrien.

Golloria modtog efter sin videoanmeldelse af Rhode-produkterne mange beskeder – også mange hadfulde og racistiske – men en besked skilte sig ud. Det var nemlig Hailey Bieber selv, der rakte ud for at konsultere hende om hvordan den nye blush-serie kunne tilpasses til at omfavne flere hudtoner.

Blot en måned efter Golloria postede sin første video, der gjorde Rhode-blushene til skamme, lancerede skønhedsbrandet nye og forbedrede versioner, der havde taget højde for Gollorias kritik.

Og ikke nok med det. Det viser sig at Hailey Bieber ringede personligt til Golloria, tog ansvar for den oprindeligt fejlagtige produktbeskrivelse, og kompenserede hende for den konsultation hun havde ydet virksomheden.

Det betaler sig altså at sige det højt, når noget ikke er som det burde være.

Men skønhedsindustrien er stadig langt fra at være perfekt.

I en anden video viser Golloria hvordan visse foundations markedsført til brun og sort hud stort set ikke adskiller sig fra sort ansigtsmaling, hvilket er grotesk.

Problemet, som Golloria fremhæver, er langt fra enestående.

Ifølge en undersøgelse fra McKinsey & Company, som mediet Impact referer til, har forbrugere med mørkere hud tre gange større sandsynlighed for at være utilfredse med makeupprodukter end deres lysere modparter.

Dette problem er gennemgående i hele skønhedsindustrien, hvor manglen på inkluderende produkter har en direkte indflydelse på forbrugernes oplevelser og tilfredshed.

Forbrugere med brun og sort hud udgør 11 % af det købende skønhedssegment, mens kun 2,5 % af indtægterne tilfalder skønhedsbrand der er specialiserede i melaninrig hud.

Det anslås, ifølge McKinsey, at skønhedsindustrien kunne vokse i indtjening med 2,6 milliarder dollars, hvis industrien tog problemet med raceulighed i produktudbuddet alvorligt.

Læs mere om:

Læs også