Makeup
20. august 2024

Nu gør 70'ernes mest populære parfume comeback

Parfumetrends afspejler ofte, hvad der sker i modebranchen.
Af: Johanna Lejon. Oversat af redaktionen
parfume

Foto: Unsplash

Dynastiet, Dallas og duft! I 1970'erne overtog den fuldstændigt duftscenen. Ved du, hvad vi taler om?

Musk, selvfølgelig! Og nu gør parfumen comeback.

Ifølge magasinet Allure steg søgningen efter muskparfumer med hele 109 procent sidste år.

De nyeste muskdufte er dog lidt anderledes end de 40 år gamle versioner. Men hvorfor er duften så populær?

- Parfumetrends afspejler ofte, hvad der sker i modebranchen, og lige nu ser vi, at androgyni og minimalisme bliver taget op igen, siger Mackenzie Reilly, der er parfumeur, til Allure.

Duften af syntetiske muskmolekyler har en hudlignende kvalitet. Det gør, at duften fungerer godt som en basenote. Muskduften har med andre ord ligget i baggrunden i mange menneskers favoritparfumer - lige siden 1970'erne, som sagt.
Dagens muskparfumer er dog lidt lettere end gårsdagens. De er ikke så tunge.

- I dag får du meget renere, moderne, levende versioner af musk, siger David Moltz, parfumeur hos D.S. & Durga.

Dagens muskdufte beskrives ofte som friske, men samtidig hyggelige og indbydende.

Nogle af de mest populære nye muskdufte lige nu er Le Labos Another 13, Diptyques Fleur de Peau og Ellis Brooklyns Myth.

Takket være sociale medier, primært TikTok, har disse dufte fået stor spredning de seneste år.

Men hvad er grunden til, at duften slår igennem igen? Menneskers behov for tryghed, siger eksperterne.

I en verden, der er tung og intens, kan en velkendt duft af musk fungere som en slags trøst. En sådan duft får os til at associere til minder, der er beroligende og ofte dybt forankrede i os.

- Musk får dig til at tænke på ren vask, rene lagner, ren hud, og, lad os indse det, rent er ensbetydende med sikkerhed og tryghed, siger Cecile Hua, parfumeur hos Mane, som skabte duften Philosophy Amazing Grace, en 26 år gammel muskklassiker, der for nylig har gjort comeback.

Denne artikel blev først udgivet på kk.no og Femina Sverige, som også er en del af Aller Media.

Læs mere om:

Læs også