Denne 51 år gamle støvle er stadig noget af det mest moderne, du kan have på
Foto: Shizuo Kambayashi/AP/Ritzau Scanpix
Selvom der er gået lidt inflation i ordet ’ikonisk’, er det det eneste rigtige ord, der kan beskrive den klassiske, gule læderstøvle fra Timberland.
Timberland-støvlen er nemlig en af de særlige genstand, der har formået at trandencere en verden i forandring, uden at lave om på sig selv.
Derfor fremstår den gule støvle i dag stort set uændret fra dengang den blev skabt i 1973 af det Boston-baserede Abington Shoe Company’s Original, hvor den blev markedsført som ’8-inch Timberland Boot’.
Den robuste støvle blev skabt til at kunne modstå de rå, våde og kolde vintre som kendetegner det nordøstlige USA, og som det udendørsarbejdende folk hver vinter kæmpede mod.
Støvlen blev ikke som sådan designet for at opfylde et bestemt stilmæssigt udtryk. I stedet er den et produkt af skomagere, der brugte deres faglighed til at opfinde en ny teknologi, der gjorde støvlens sål vandtæt, hvilket var en kæmpe innovation.
At støvlen blev syet i det gule nubuk-læder, der i dag er synonym med Timberland, var – hvis man tror på gode historier – et rent tilfælde. Efter sigende skulle skomagerne dengang have brugt netop det læder, da det var til overs fra en anden produktion. I dag er farven essensen af Timberlands brand.
Det bemærkelsesværdige er, at Timberland-støvlen stort set ikke har ændret sig siden den første model, der blev sendt på markedet i 1973. Og det er måske netop derfor den har formået at bevare sin ikoniske kultstatus.
Men hvordan fandt arbejderstøvlen vej til masserne?
Jo, den praktiske støvle fik relativt hurtigt et ry for at være vandtæt, og derfor begyndte flere fritids-vandre at bruge den, når de skulle ud og gå i terræn, hvor det var smart med sko, der kunne holde tæt. Derfra begyndte de studerende på de omkringliggende colleges i staten New England at bruge dem, når de skulle gå i skole gennem tykke snedriver. Derfra begyndte de at få status som noget ærke-amerikansk, og unge briter begyndte at adoptere skoen, når de skulle se cool og amerikaniserede ud til rave-fester. Og så landede Timberland-støvlerne endelig i HipHop-miljøet hvor Biggie, Tupac og Nas gjorde dem til en del af deres uniform.
… og resten er næsten historie. Timberland-støvlerne er at finde i stort set alle (amerikanske) kendissers garderobe – fra Beyoncé til Emily Ratajkowski, Rihanna, Gigi Hadid og Kendall Jenner.
Timberland er med andre ord ikke længere bare en støvle. Det er et kulturelt ikon, der beviser, at selv i en verden, hvor alting er flygtigt og forbigående, så er nogle ting så ægte, at hverken mode, samfund eller geopolitik kan ændre dens dna. Og det er dét, der kendetegner et ægte ikon.