Mode
4. september 2024

Denne klassiker er 100 år gammel, men stadig lige aktuel

Grace Kelly, prinsesse Diana og prinsesse Kate har båret den.
Af: Ida Elise Eide Einarsdottir, KK.no, oversat af redaktionen
Prinsesse Diana

Foto: Patrick Riviere/AFP/Ritzau Scanpix

Året er 1924. En ring bestående af tre ringe i tre forskellige ædle metaller i gul, hvid og rosaguld bliver skabt.

Designet af Louis Cartier selv, barnebarnet til luksusmærkets grundlægger, bliver ringen først vist under verdensudstillingen i Paris det efterfølgende år.

Ringen, som senere får navnet "Trinity" – men først i 1980'erne, før det er den kendt som "Cartier-ringen" – bliver straks en succes og Cartiers første designikon.

Den franske kunstner og forfatter Jean Cocteau, en central skikkelse i den parisiske avantgarde på den tid, siges at have været den, der tog initiativ til ringen efter at have drømt om Saturns ringe.

Dette er dog aldrig blevet bekræftet af Cartier selv.

Men Cocteau blev i hvert fald ringens første og også en af dens fremmeste ambassadører, og han bar to af dem sammen på venstre lillefinger.

Dermed etablerede han ringen som kønsneutral allerede dengang, før navne som Cary Grant fulgte i hans fodspor.

Mange mener, at ringen brød med alle regler for smykkedesign på den tid, og at den også ændrede luksusbranchen, fordi den i høj grad fangede middelklassens interesse for såkaldte fine smykker.

Derudover var den en stærk kontrast til datidens smykketrends med sin mere minimalistiske og moderne silhuet. Ringen var overraskende enkel, men stadig avantgarde, uden diamanter og ædelsten, og til en ganske fornuftig pris.

Pierre Rainero, Director of Image, Style and Heritage hos Cartier, kalder det et paradoks.

– Ved første øjekast fremstår den måske som ret enkel, men når man ser nærmere på designet og får ringen på fingeren, ja – så er den langt mere kompleks. Der er nærmest noget lidt mystisk over den, siger Rainero til KK.

Han mener, at det enkle ofte er det bedste, og det er tilfældet her.

– I al sin enkelhed kan man bruge den hver eneste dag, alene eller sammen med andre smykker. Det forklarer nok også, hvorfor den er blevet brugt af både kvinder og mænd, unge som gamle, gennem generationer, fortsætter han.

Gennem årene er ringen blevet genskabt i flere varianter, også med diamanter og ædelsten.

Alligevel er det den originale ring, der er mest eftertragtet.

Den repræsenterede en ny og mere moderne æra, ikke bare for Cartier, men for smykkebranchen som helhed.

Trinity bracelet, in the exhibition Pavilion of Design, on 28 May 2021, at the Centro Cultural Casa de Vacas, Madrid, (Spain). Pavilion of Design is a journey organized by the high jewellery house Cartier, which brings together emblematic creations of the brand to highlight the culture of design through an innovative exhibition concept. 28 MAY 2021;PAVILION OF DESIGN;CARTIER;JEWELRY;DESIGN CULTURE;EXOPOSITION Eduardo Parra / Europa Press 05/28/2021 (Europa Press via AP)

Foto: ASSOCIATED PRESS

Et årti senere er designet stadig lige så aktuelt.

For der er noget helt særligt ved det, mange mener er smykkebranchen hellige treenighed.

Der findes ingen facit for, hvad den faktisk repræsenterer, men at den har en slags symbolsk betydning for mange, er der ingen tvivl om.

Måske repræsenterer den de tre Cartier-brødre, Louis, Pierre og Jacques, og deres historiske butikker i Paris, London og New York.

Eller tro, håb og kærlighed: I alle dens former. Fortid, nutid og fremtid. Det magiske tal tre, eller at alle de tre ringe er lavet i guld.

– Spørger du folk, der har brugt ringen i årevis, får du mange forskellige svar. I Frankrig er det ikke ualmindeligt at give den til sine børn som en slags symbolsk gestus for overgangen fra ungdom til voksen. For andre er ringen knyttet til en begivenhed i livet, eller den symboliserer et bånd med nogen, siger Rainero.

Ja, og så er den umulig at lade være med at pille ved.

For dens kinetiske design nærmest inviterer til det. Måske er det ikke så mærkeligt, at den af mange omtales som "den rullende ring".

Selvom den fangede en hel smykkeverdens opmærksomhed allerede da den kom, var det først i 70'erne, at populariteten for alvor tog fart i takt med, at luksusmærket ekspanderede.

– Frem til slutningen af 60'erne var ringen kun tilgængelig i en håndfuld butikker verden over. Den var populær allerede dengang. Men med åbningen af flere butikker i løbet af 70'erne steg interessen og dermed også salget, fortsætter Rainero.

Både Grace Kelly, prinsesse Diana og prinsesse Kate Middleton er blandt dem, der senere har båret ringen, som er blevet et udtryk for elegance og luksus.

Og nu, 100 år senere, har luksusmærket hentet flere af sine globale ambassadører, den koreanske kunstner Jisoo, skuespiller Paul Mescal, Hong Kong-rapper Jackson Wang, den amerikanske skuespiller Yara Shahidi og den britiske kunstner Labrinth, som ansigt udadtil for den nye kampagne.

Det blev fejret, som det sig hør og bør, gange tre i tre forskellige byer i jubilæumsåret: New York, London og Paris.

For at fejre Trinitys 100 år har luksusmærket desuden lanceret en række nye design.

XL-armbåndet fra 2000'erne bliver lanceret på ny. Det samme gør en XL-version af den ikoniske ring, og også en pudeformet version af de tre ringe i ét, som af Cartiers Creative Director of Jewelry and Watches, Marie-Laure Cérède, har fået navnet "Trinity Cushion".

– Det nye design krævede en skræddersyet tilgang, siger Cérède.

– I stedet for at starte med en håndtegnet skitse arbejdede vi med volumen i hånden – æltede materialet, rullede det og komprimerede det for at isolere en kreativ retning. Til vores overraskelse begyndte en uventet form at tage form. Et kvadrat. Efter at have fundet formen, var vi nødt til at finde dens ideelle proportioner. Med finesse som en skulptør skrællede vi lag for lag, lidt efter lidt, en tiendedel af en millimeter ad gangen. Det var et arbejde af yderste præcision, siger hun til KK.

– At lede efter en ny form var en udfordring. Vi vidste ganske enkelt ikke, om vi ville klare det, fortsætter Pierre Rainero i Cartier.

Særlig kontroversielt var det dog ikke, for selvom den pudeformede ring er ny, er den det alligevel ikke. Den har nemlig været med Cartier ret længe.

– Ja, den er faktisk meget Cartier. Se bare på Santos-uret, for eksempel. Det tager netop udgangspunkt i den form. Og før det var det formen på mange af de andre ure, fortsætter Rainero.

– Men det er klart, at vi er ydmyge over for en sådan ikonisk kreation.

Nu fortsætter fejringen af 100-års jubilæet med en rejse rundt i verden i form af en pop-up, der strækker sig over fire etaper, med stop i Shanghai, Singapore, Tokyo og USA.

Samarbejdsprojektet Imagine Infinite Circles samler mere end 100 værker fra kreative personer fra hele verden, fra alle discipliner og baggrunde, som alle hylder Trinity som en uendelig kilde til inspiration.

Kurateret af Jérôme Sans og med bidrag fra blandt andre den norske fotograf Sølve Sundsbø, smelter udtrykkene sammen til én historie. Og med det er cirklen sluttet.

Artiklen blev først udgivet hos femina.se og kk.no, som også er ejet af Aller Media. Dette er en redigeret version.

Læs mere om:

Læs også