Mode
7. april 2025

Her er tasken, der aldrig går af mode - og prinsesse Kate er fan

Den har 31 år på bagen, men er stadig populær.
Af: Johanna Lejon, femina.se
Taske fra Longchamp

Foto: ZUMAPRESS.com/MEGA

Der er en helt specifik taske fra Longchamp, der aldrig går ikke af mode, og lige nu er den mere populær end nogensinde – selvom den har 31 år på bagen.

Tasken fra Longchamp hedder 'La Pliage' og er en nylontaske, der kommer i mange forskellige farver og størrelser.

Vi har set den på både kongelige og kendisser, heruder Prinsesse Diana og Catherine, Prinsesse af Wales.

https://imgix.femina.dk/2025-04-07/22007351703353-1274x2182ma.jpg

Foto: Michael Dunlea/AP/Ritzau Scanpix

'Le Pliage' har 31 år på bagen, men den er stadig en af de mest solgte og populære tasker i verden – du ser garanteret mindst én ved hver lufthavnsterminal, hvert kontor og hvert fitnesscenter, der bærer tasken.

Men hvorfor er den så populær lige nu?

På trods af at den er så klassisk og preppy, er den de seneste år blevet en rigtig Gen Z-favorit. TikTok-influencers har blandt andet forklaret, at det er den ultimative skoletaske for studerende.

Derudover er den blevet beskrevet som en god "nybegynder"-designertaske - og det er takket være taskens tilgængelige pris. I øjeblikket har "Longchamp Pliage" svimlende 41,2 millioner opslag på sociale medieplatforme, hvilket er mere end Adidas' populære sneakers 'Gazelle'.

https://imgix.femina.dk/2025-04-07/Skaermbillede-2025-04-07-135449.png

Foto: PR

Historien bag Longchamp

Longchamp blev grundlagt efter Anden Verdenskrig i Paris. Dengang åbnede franskmanden Jean Cassegrain en butik og begyndte at sælge luksuriøse lædertilbehør. Dengang brugte han gerne lædersorter, der i dag er mere kontroversielle – som krokodille- og øgleskind.

Jean Cassegrain blev inspireret af den franske kvinde på farten og blev hurtigt en populær taskeproducent. 'Le Pliage'-tasken, som er mærkets storsælger, så dog dagens lys først mange år senere.

I 1993 designede Jean Cassegrains søn og arving, Philippe Cassegrain, den sammenfoldelige taske. Han blev inspireret af japansk origami, og ideen med tasken var, at den skulle være nem at opbevare, når den ikke blev brugt.

Håndtagene og detaljerne blev lavet i mærkets typiske læder, men resten af tasken blev lavet af slidstærkt nylontyg. En smart strategi: dette gør nemlig tasken næsten vægtløs. Pliage betyder for øvrigt "sammenfoldelig" på fransk.

Men tilbage til taskens nyfundne popularitet.

I januar rapporterede mærket, at det havde opnået en 44-procent stigning sammenlignet med året før. I 2023 solgte man mere, end man nogensinde havde gjort før - og det er altså takket være det unge publikum.

Dertil skyldes sucessen også, at flere kendisser som Kate Moss' datter Lila Moss, Indien Amarteifio fra Netflix-serien 'Bridgerton' og Natalia Dyer fra 'Stranger Things' er spottet med tasken, ligesom den har været med i den populære serie 'Emily in Paris'.

Denne artikel blev først bragt hos femina.se, som også er en del af Aller Media. Dette er en redigeret og oversat version.

Læs mere om:

Læs også