Nu gør dette brand comeback. Charli XCX har hjulpet dem på vej
Foto: Mape/Backgrid/Ritzau Scanpix
Trends kommer og går – og kommer tilbage igen. Og hvis der er én stil, der har været udbredt i de senere år, er det Y2K-stilen, eller "år to tusind".
Y2K-trenden bringer alt det nostalgiske frem fra 2000'erne: korte nederdele og kjoler, tube-toppen og mavetoppen, de mange gennemsigtige beklædningsgenstande, baggy bukser, gerne med lav talje, spaghettistropper og en masse tilbehør - solbriller med farvet glas, tørklæder og baguettetasker.
Paris Hilton, Britney Spears, Christina Agulera og Lindsay Lohan bliver ofte nævnt som inspirationskilder til Y2K-trenden.
Og nu har især ét tilbehør fået en overraskende renæssance, i høj grad takket være Kylie Jenner og Bella Hadid, der genopdagede den ikoniske beklædning fra 2000'erne. Det skriver NyPost.
Når de kendte bruger det, følger Gen Z trop
- Intet overrasker mig længere. 90'erne og 2000'erne strammer grebet om moden, mens tendenserne fra årtierne genfindes én efter én af en ny generation. Ikke noget nyt under solen der, for moden går som bekendt i ring, og det, der har været, kommer igen og igen, siger KKs modechef, Ida Elise Eide Einarsdottir.
Det pågældende tilbehør er kasketten fra Von Dutch. I novemberudgaven af ELLE pryder realitystjernen og makeupmogulen Kylie Jenner forsiden. I magasinet er hun også stylet med en lys pink Von Dutch kasket.
- Lidt siger y2k mere end denne kasket, set på både Paris Hilton, Britney Spears og Lindsay Lohan dengang, siger Einarsdottir og fortsætter:
- Så gik det, som det så ofte går; mange mennesker begyndte at bruge det, og så bliver inflation trenden. Men giv det en vis tid, og som med så mange andre ting er det tilbage. Det er ganske vist ikke så polariserende som mange af de andre y2k-trends, men rent personligt kommer det nok aldrig tilbage i garderoben, nogensinde.
Det er ikke kun Kylie Jenner, der har fundet en vej tilbage til den gamle skolekasket. Søster Kendall Jenner er også blevet set iført den ikoniske kasket, mens supermodellen Bella Hadid er blevet fotograferet med mærkets bowlingtaske.
En game-changer
Lad os gå 20 år tilbage. Da Juicy Couture træningsdragter, lave jeans, minitasker og farvede solbriller var den hotteste trend. Og damen bagved? Ja, Paris Hilton.
Hvilket også var en slags kendetegn for Von Dutch kasket på det tidspunkt.
- Du så det overalt. Først var det seje mennesker, der bar den, men pludselig begyndte en osteagtig, tilfældig flok at bære den, sagde Paris Hilton i Hulu-dokumentaren fra 2021 The Curse of Von Dutch: A Brand to Die For.
Nu har trenden spredt sig langt ud over Hollywood. På sociale medier er omtalen af Von Dutch steget med svimlende 13.000 procent det seneste år, ifølge Business of Fashion.
En milepæl i modehistorien: Dette er aldrig sket før
Tidligere i år delte kunstneren Charli XCX (31) sit seneste album "Brat". Det tog ikke lang tid, før hendes sange gik viralt på de sociale medier, hvorefter 'brat summer'-trenden begyndte at blomstre.
Da hun optrådte i Brooklyn tidligere på året, strømmede fans til iført den nostalgiske Von Dutch-kappe, en hyldest til sangen fra "Brat"-albummet "Von Dutch". Ifølge Google Trends steg søgninger efter Von Dutch med 400 procent, da sangen blev udgivet.
- Charli XCX's sang "Von Dutch" har været en game-changer på et vigtigt tidspunkt for vores brand, siger Marc Benitez, COO for White Space Group Brands, til WWD.
Efter et vildt boom for brandet, viser influencers, især TikTokers, stolt deres samlinger af Von Dutch kasketter frem, mens andre videoer viser Gen Z'ers, der opdager kasketterne for første gang.
Som alt andet inden for mode går trends i ring – og 20 år efter sin storhedstid er Von Dutch tilbage, blandt andet takket være Y2K-genopdagelsen.
Mærkets kulturelle relevans, sagde Benitez til Business of Fashion, betyder, at tøjet er kommet for at blive, især med Y2K-mærkernes bevægelse og hvad de repræsenterer for den yngre generation.
Denne artikel blev første gang bragt af KK, der også er ejet af Aller Media. Dette er en redigeret version.