Annonce
Skønhed
8. december 2021

5 små skridt mod en mere bæredygtig skønhedsrutine

De fleste vil gerne træffe mere bæredygtige valg, men hvordan er det nu lige, man gør det inden for beauty-området? Bare rolig, vi havde heller ikke helt styr på det.
Af: Annonce for L'Oréal
Bæredygtig skønhedsrutine
loreal

Vi har efterhånden lært at medbringe vores egen pose, når vi handler ind. At sortere affald og at genbruge drikkedunken. Men mange af os smider nok stadig én eller to vatrondeller ud på daglig basis og tager lidt for lange, varme bade. For der er ikke rigtig nogen, der har fortalt os, hvordan vi er bæredygtige på beauty-fronten.

Men nu er det tid til at blive klogere! Her får du fem tips til en mere bæredygtig skønhedsrutine.

Spar på papiret

Fjerner du mascara med vatrondeller eller toiletpapir? Så bør du måske overveje at skære ned. Det store forbrug af papir er nemlig med til at belaste vores skove, og mange af os bruger nok toiletpapir til mere, end vi tænker over.

I stedet kan du hækle – eller få en veninde til at hækle – genanvendelige vatrondeller. Eller du kan strikke en klud, du kan bruge til at fjerne foundation med i stedet for at ty til toiletpapiret. Som en ekstra bonus føles det også rarere mod huden!

Køb produkter i genanvendt og genanvendelig emballage

Du har helt sikkert lært, at du hverken skal dømme en bog på omslaget eller en person på deres ydre. Men det må du godt, når det kommer til emballagen på produkter!

At sørge for at købe produkter i genanvendt materiale og genanvendelig emballage kan nemlig gøre en stor forskel. Heldigvis hopper flere og flere beauty-brands med på den bæredygtige vogn, og blandt andet er flere produkter fra Garnier, La Roche-Posay, L’Oréal Paris Elvital og Vichy nu i genanvendt materiale og genanvendelig emballage.

Spar på vandet

Vidste du, at 50 % af en shampoos CO2-aftryk i gennemsnit kommer fra den energi, du bruger derhjemme på at vaske shampooen ud med varmt vand?

Netop derfor er det essentielt at spare på vandet, når du går i bad. Sluk for eksempel for vandet, når du har conditioner i håret, eller når du barberer dig. Det kan også være, at du skal til at vaske håret mindre hyppigt? Det sætter både miljøet og dit hår faktisk pris på.

Du kan også skrue ned for dit vandforbrug ved at vælge en shampoo, der kræver mindre vand at skylle ud. Det er for eksempel tilfældet med Garnier Respons Solid Shampoo, der er lavet med en renseteknologi, som reducerer den mængde vand, der skal bruges til at skylle shampooen ud af håret, med 30 %.

Garnier respons solid shampoo

Køb refillables

Rundt omkring dukker der flere og flere emballager til beauty-produkter op, som kan bruges igen og igen – de såkaldte ”refillables”.

Hertil køber du blot selve sæben, shampooen eller cremen, som kan hældes på den gamle emballage. På den måde skal du ikke købe en helt ny flaske hver gang, og så belaster du miljøet mindre. Smart!

Læs op på producenten

Ved du, om den producent, du køber beauty-produkter fra, har fokus på en mere CO2-neutral produktion og transport? Eller om de har indført andre bæredygtige initiativer?

Det kan måske godt virke en smule uoverskueligt at skulle lave sin egen research om de forskellige produkter, men det kan altså gøre en stor forskel. For at forenkle processen en smule, kan vi dog afsløre, at L’Oréal-koncernen har stort fokus på bæredygtighed, og at koncernen omfatter populære brands som Biotherm, L’Oreal Paris Elvital, La Roche-Posay, Vichy, Kiehl’s og L’Oréal Professionel Paris.

L’Oréal har udover at engagere sig i at forbedre produkternes miljømæssige påvirkninger også valgt at dele denne information med forbrugerne, så de kan træffe informerede og bæredygtige valg. I 2016 fandt de sammen med 11 forskere og eksperter frem til en metode, der kunne vurdere et produkts indvirkning på miljøet gennem hele produktets levetid. Metoden tager hensyn til hele 14 miljøfaktorer som for eksempel CO2-udledning, vand, havforurening og påvirkning af biodiversiteten. Dette indebærer alt fra mængden af vand, der behøves for at vande de planter, der bruges i produkterne, til fremstilling af produkter og emballage, om emballagen er genanvendt og genanvendelig, og om transporten af produkterne er bæredygtig. Metoden tager også brugsfasen i betragtning, det vil sige det vandforbrug og de CO2-udslip, som skabes for at opvarme vandet, når du for eksempel vasker håret.

Al denne information er nu tilgængelig for Garniers produkter lige her, så du kan træffe mere velinformerede og bæredygtige valg.

L’Oréal for the future

I løbet af de sidste 10 år har L’Oréal haft fokus på bæredygtighed. I 2021 opnåede koncernen – som den første nogensinde – for sjette gang en A-score i alle tre kategorier inden for bæredygtighed (klimaforandringer, vand og kamp mod afskovning), vurderet af CDP. CDP er en velgørenhedsorganisation, der driver et globalt miljøoplysningssystem, som skal hjælpe blandt andet virksomheder til at håndtere deres miljøpåvirkninger på en måde, der tager hensyn til mennesket og planeten.

Men ambitionerne for L'Oréal stopper ikke her. De har blandt andet besluttet, at alle nordiske kontorer, distributionscentraler og fabrikker skal være kulstofneutrale i 2025, og at 100 % af deres plastikemballage samme år skal være genopfyldelig, genanvendelig eller komposterbar. I 2030 skal al transport i forbindelse med koncernen desuden være emissionsfri.

L’Oréal har desuden stort fokus på biodiversitet og har sat sig som mål, at 100 % af deres bygninger i 2030 skal have en positiv påvirkning på biodiversiteten sammenlignet med år 2019. Blandt andet er der anlagt en vild have ved deres distributionscentral i Danmark med 300.000 bier, ligesom flere og flere af deres produkter kommer i FSC-certificeret emballage.

Læs meget mere om L’Oréal og deres bæredygtige initiativer her.

Læs mere om:

Læs også