Den ultimative parfume guide
Parfume i historien.
Parfume har fra tidernes morgen været en del af luksusindustrien og har altid tilhørt den højeststående og magtfulde klasse. I det gamle Egypten anvendte man duftende salver og olier i forbindelse med ritualerne omkring Faraoernes balsamering, mumificering og begravelse. Her blev duftene både anvendt i selve ceremonien, men Faraoerne fik også velduftende salver med sig i graven, og disse udgjorde en stor del af de magt- og statussymboler Faraoerne omgav sig med.
Omkring 5.000 år senere, da Jesus blev født og kristendommen opstod, var gaverne fra de tre vise mænd: Guld, røgelse og myrra. Dufte udgjorde altså to tredjedele af de magtsymboler, Jesus blev beriget med, og som statuerede hans position og magt som konge, allerede fra fødslen.
Q har testet deodoranter - se her hvilke dufter lækkert og hvilke der holder bedst
Parfume og forførelse
Op igennem tiden har dufte ikke blot haft en vigtig rolle i forhold til magt og position i samfundet, men også i forhold til begær og seksualitet. I Homers "Iliaden" beskrives det, hvordan den græske gudinde Hera, for at hjælpe Poseidon, forfører sin mand Zeus og dysser ham i søvn. Under forberedelserne til Heras handling fortælles det, hvordan hun som det første, efter at have vasket sig: "…salvede sin hud med glinsende olie, himmelsk og liflig duft". Allerede her tillægges parfumen altså stor betydning i forhold til forførelsen.
Parfume og sex
I dag har mange af de store parfumereklamer også forførelsen som omdrejningspunkt. I 1977 lancerede Yves Saint Laurent sin kontroversielle duft Opium, der blev en øjeblikkelig succes, ikke bare på grund af sine kraftfulde orientalske noter, men også på grund af sit provokerende navn, med utvetydige reference til narkotisk beruselse. Det provokerende koncept tiltalte folk, og duften blev et symbol for sin tid, med datidens "it-model" Jerry Hall som ansigtet bag kampagnen. Siden da har prominente navne som Linda Evangelista, Kate Moss, Sophie Dahl og Emily Blunt lagt ansigt - og ikke mindst krop - til Opiums sensuelle kampagner. Mest berømt er måske kampagnen fra år 2000 med modellen Sophie Dahl, der med sit udtryk og sin frodige figur, blev opfattet så provokerende, at kampagnen blev fjernet fra de engelske billboards.
Dufttyper
KRYDREDE Parfumer...
...er dybe og sensuelle med varme noter fra orientalske krydderier som kardemomme, safran og anis samt diverse træsorter.
PUDREDE parfumer...
...er bløde og ultra feminine med milde blomster som roser, jasmin og violer tilsat noter fra vanilje eller søde frugter, som giver blomsternoterne en pudret fremtoning.
BLOMSTREDE parfumer...
...er mere fokuseret omkring en enkelt blomsternote i forhold til de pudrede dufte. Velkendte blomsternoter, der er stærke nok til at stå alene, er typisk roser, lavendel, jasmin og orkidé.
GRØNNE parfumer ...
... er friske og bygget på noter fra citrusfrugter som citron, mandarin, lime og grapefrugt blandet med noter fra blade, grøn te, græs og friske urter, som tilsammen giver en sporty duft.
RENE parfumer...
....er klare og rene i udtrykket, og minder om rent vasketøj og frisk havluft. Blomster som jasmin, hyacinter, liljer, gardenia og hvide roser understreger det minimalistiske budskab.
Få en guide til hvordan du ligger en perfekt makeup og hvad du absolut ikke må gøre
Parfumen 's opbygning
Vidste du, at de fleste dufte er bygget op i tre niveauer?
• Topnote
• Hjertenote
• Basenote
Hjertenoten udgør selve duftens krop, mens topnoten er det umiddelbare indtryk, duften giver, når du kommer den på huden. Topnoten dominerer således i friske dufte, hvorimod den lidt tungere basenote tager over i mere sensuelle eller orientalske dufte.
Let eller tung parfume?
Parfumeprodukter inddeles i tre klasser alt efter deres indhold af æteriske olier:
1. Eau de cologne (3% æteriske olier)
2. Eau de toilette (5% æteriske olier)
3. Parfume (15% æteriske olier)
GODE RÅD
Sådan vælger du en ny parfume
• Lokaliser en butik, der har et stort parfumesortiment.
• Find frem til den håndfuld af parfumer, som du vil prøve.
• Rens duftcentret i næsen mellem hver parfume med kaffebønner.
• Vælg dine to yndlingsparfumer, og bed ekspedienten om nogle prøver, så du kan teste parfumerne over nogle dage.
• Når du har prøvet de testere, du fik med hjem, kan du enten gå tilbage i butikken eller finde et sted på nettet, der sælger lige netop din nye parfume.
Få mange flere guides og skøndheds tips med Q nyhedsbrev - tilmeld dig her.