Syv ting, der får dig til at overveje dit næste mascara-køb
Foto: Shutterstock
Man kan (desværre) ikke gå på skønhedsindkøb med en tjekliste over, om flydende foundation er bedre for miljøet end fast pudder, eller om læbepomade i bøtte er et bedre klimavalg end læbepomade på stift. Øv.
– At vælge sine produkter ud fra et klimabelastende spørgsmål er mildest talt komplekst, forklarer kriteriechef Lisbeth Engel Hansen hos Miljømærkning Danmark, som har ansvaret for Svanemærket i Danmark.
– Den snak er alt for kompleks, fordi det kan afhænge af så mange forskellige faktorer på produktets rejse – fra emballage, til hvordan ingredienserne er udvundet.
Hos det danske hud- og hårplejemærke Purely Professional har less is more-tilgangen til skønhed været en mærkesag fra første dag i 2011, hvor kemiker Ole Olsen og hans to døtre etablerede mærket med ønsket om at skabe produkter der kan mere og indeholder mindre.
LÆS OGSÅ: 10 seje kvinder med hår under armene - fra 60'erne til nu
Julie Kampmann, der er direktør i virksomheden, stemmer i, når snakken falder på, hvor komplekst det er at finde ud af, hvad et klimabevidst skønhedsvalg er:
– Jo mere komplekst produktet er, jo mere umuligt bliver det at vurdere, hvor klimabelastende det er. Indeholder en shampoo bare fem eller syv ingredienser, så har de alle en oprindelse, nogle er syntetiske, nogle har planteoprindelse, og så er der emballagen, hvor alle dele måske produceres forskellige steder i verden, de er dernæst blevet fragtet af enten fly, lastbiler eller skibe – you get the picture, siger Julie Kampmann.
Kriteriechef Lisbeth Engel Hansen og direktør Julie Kampmann guider her til, hvordan du træffer mere klimabevidste valg, når du skal købe skønhedsprodukter.
7 gode råd til, hvordan du gør din skønhedshylde mere klimavenlig
Brug op
– Du etablerer først og fremmest en klimabevidst skønhedshylde ved at bruge det op, du har, før du køber nyt, siger Julie Kampmann.
Skær ned
– Det er klart, at intet forbrug ville være det bedste, men fordi det ikke er realistisk, er et godt råd at skære ned på antallet af produkter på din hylde, siger Lisbeth Engel Hansen.
Julie Kampmann supplerer.
– Vi i Vesten skal lære at forbruge mindre, vurdere, om der er noget, vi kan skære helt fra. Det er en god tanke at erstatte f.eks. plastiksugerør med versionerne i glas, men spørgsmålet, er; har jeg brug for sugerør generelt? Og det samme gælder for skønhedshylden – hvad har jeg reelt set brug for?
Led dig ikke ind i fristelse
– Lad dig ikke friste af tilbud som "få-en-øjencreme-med i købet", som du normalt aldrig ville købe. Tænk hele tiden på, hvad du elsker at bruge, og gå udelukkende efter det, lyder rådet fra Lisbeth Engel Hansen.
Skal den pakkes ind?
– Emballagen er det vigtigste, når vi taler klimabelastning fra skønhedsprodukter, siger Lisbeth Engel Hansen og uddyber:
– Svanemærket stiller bl.a. krav til mængden af emballage. Mindre emballage betyder mindre at transportere, og der skal bruges færre ressourcer til at fremstille den. Og så er det også med til at fremme koncentrerede produkter, som vil holde længere.
- Svanemærket stiller samtidig krav til, at emballagen vil kunne bruges igen, når den sorteres i affaldscontaineren.
Hos Purely Professional har de skabt konceptet "refillery", hvor man kan få påfyldt sin shampoo i samme flaske igen og igen, så den genbruges mest muligt.
Om emballage og genanvendelse tilføjer Julie Kampmann:
– Jo mere enkelt emballage, jo bedre. Det vil sige så få forskellige dele som muligt, som er nemme at skille fra hinanden – plast, metal, papir – så de kan komme "rigtigt" i affaldscontaineren. Overflødig emballage som æsker og gavepapir, som du bare smider ud, er også et godt sted at sige pænt nej tak, når du vil være god ved miljøet.
LÆS OGSÅ: "Behovet for en perfekt hud blev nærmest sygelig"
Sidst, men ikke mindst ...
– En tredje ting ved emballagen, som Svanemærket også stiller krav til, er selve designet; det har stor betydning for klimabelastningen, at du kan få al shampooen eller mascaraen ud af emballagen, da det er afgørende for, at du bruger det helt op fremfor at købe nyt, siger Lisbeth Engel Hansen.
Vær kritisk – og nysgerrig
– Vær kritisk over for de mærker, du handler hos, og over for dig selv – giver det her mening? Vælg firmaer, som du kan snakke med og stille de kritiske spørgsmål, og kig efter produkter, som er lavet inden for EU, så det ikke er transporteret så langt væk fra, siger Julie Kampmann.
Læg i kurv – eller?
– Overvej, hvilken rejse din pakke med skønhedsprodukter har været på, før den lander hjemme hos dig. E-handel er kommet for at blive, men kan det nogle gange give bedre mening at hoppe op på cyklen og køre ned til den lokale Matas eller på apoteket i stedet for at handle på et udenlandsk site, som skal fragte din pakke adskillige steder hen, før den lander hos dig – eller i pakkeboksen, fordi du ikke var hjemme?, siger Julie Kampmann.
Mådehold
– En helt banal ting, du kan gøre for klimaet, er også at bruge dine produkter med mådehold – smør dig ind, og nyd det, men skru ned for charmen, når det gælder mængden. Tænk gennemfugtet, ikke oversvømmet, lyder rådet fra Julie Kampmann.