Stil
28. marts 2025

Tøjet rives ned af hylderne - og Meghan Markle får kritik for at tjene fedt på det

Meghan Markle har lanceret en ny affiliate-shop - og får kritik for at "tjene penge på monarkiet".
Af: Ida Elise Eide Einarsdóttir
Meghan Markle

Meghan Markle

Foto: Ruba/Backgrid/Ritzau Scanpix

Hertuginde Meghans Netflix-serie har haft premiere, efter at være blevet udsat på grund af skovbrandene i Los Angelese.

Men ikke alle byder den nye serie velkommen. Kritikken har tværtimod haglet ned.

Delvist på grund af timingen, men også fordi hertuginden har lejet et hus i forbindelse med serien, som handler om hjemmelavet mad, i stedet for at bruge sit eget hjem – og nu senest fordi hun i en episode fortæller, at hun ikke længere bruger efternavnet Markle, men Sussex.

Den nye serie kommer dog også med noget positivt, ikke kun for hertuginden, men også for de mange tøjmærker, hun promoverer.

For Meghan-effekten er tydeligvis reel.

Luksusmærket Loro Piana, som fik et reelt opsving efter seriesuccesen Succession, skulle angiveligt have fået en medieværdi svarende til 1 million dollars, altså over 10 millioner danske kroner, da hertuginden brugte en af deres sweatere i en episode af serien.

Sweateren, som har et prismærke på 1325 dollars, omkring 14.000 kroner, brugte hun sammen med et par bukser fra Zara, skriver Instagram-kontoen Royal Style Watch, som skriver om netop kongelig mode.

Ifølge Launchmetrics skulle også en hel række andre mærker have nydt godt af at blive vist frem i serien, blandt andre tøjgiganten Zara.

En stribet beige sweater fra Jenni Kayne skulle være blevet udsolgt efter at Markle hang den nonchalant over skuldrene i serien.

Hertuginden er allerede kendt for sin dels minimalistiske og moderne stil.

Allerede da hun spillede i tv-serien Suits blev Markle et stilikon over natten.

Faktisk er 'quiet luxury', trenden som har fejet gennem modeverdenen, meget takket være førnævnte Succession, ingen dårlig beskrivelse af hendes stil.

Men da hertuginden, angiveligt på baggrund af massiv efterspørgsel fra fans, for nyligt lancerede sin egen netbutik, blev der ramaskrig.

Det britiske tabloid-medie Daily Mail beskriver, hvordan Meghan Markle er blevet kritiseret for at "tjene penge på monarkiet".

Markle delte ShopMy-linket med sine 2,6 millioner Instagram-følgere denne uge.

Her kan fans shoppe hendes favoritter inden for både tøj, tilbehør og smykker. Med følger en såkaldt disclaimer om, at hertuginden får kommission på enkelte af produkterne, som kan købes via affiliate-linket, som hun delte med sine følgere.

I influencerverdenen er det ikke noget nyt, og kommissionen på sådanne platforme kan være så høj som 30 procent, ifølge BBC.

Hertuginden selv beskriver udvalget i netbutikken som et "håndplukket og nøje kurateret udvalg af ting, jeg elsker".

Det er ingen hemmelighed, at hun har til dels massiv påvirkning, og tidligere er tøj og tilbehør, hun er blevet fotograferet med, blevet udsolgt på bare få minutter. Og trods kritikken kan Meghan Markles formentligt også se frem til en god fortjeneste på den nye lancering. Flere af varerne i shoppen er nemlig også blevet udsolgt, skriver People.

Mange af produkterne i netbutikken er i kendt Markle-stil i mødet mellem high-low, altså dyrere design i mødet med mere tilgængelige modefavoritter prismæssigt.

Størstedelen af produkterne i netbutikken er fra high-street-mærker, som hertuginden også tidligere er blevet fotograferet i som Theory, Reformation, Polene, Madewell og J Crew, men også både luksusdesign og budgetfavoritter er med i oversigten, skriver BBC videre.

Det er i øvrigt ikke første gang, at hertuginden flirter med mode og skønhed. Hun startede livsstilsbloggen The Tig, som hun drev i tre år, før den blev lukket ned bare måneder før hun forlovede sig med prins Harry tilbage i 2017.

Denne artikel blev først bragt på KK.no, som også ejes af Aller Media. Dette er en redigeret og oversat version.

Læs mere om:

Læs også