Carey Mulligan: Jeg elsker den bramfri danske stil
LONDON: Det er kun nogle få år siden at Carey Mulligan kunne gå helt ubemærket ned af gaden. Men på få år har den spinkle, feminine skuespillerinde med den overraskende dybe stemme og de charmerende smilehuller etableret sig som en af Englands – og nu også Hollywoods – helt store, nye filmstjerner. Og netop nu kan vi opleve hende som Leonardo DiCaprios velklædte elskerinde Daisy Buchanan i filmatiseringen af F. Scott Fitzgeralds berømte roman ”The Great Gatsby” om de brølende 20’ere.
Hvad der for otte år siden begyndte med en mindre rolle i periodedramaet ”Stolthed og fordom” udviklede sig snart til den ene hovedrolle efter den anden i prisvindende film som Steve McQueens sex-drama ”Shame” og Oliver Stones ”Wall Street: Money Never Sleeps”.
Alligevel understreger skuespillerinden, da FEMINA møder hende i barndomskvarteret Mayfair i London, at to danske filminstruktører, Nicolas Winding Refn og Lone Scherfig – eller lone [loan] som Carey Mulligan udtaler hendes navn – har været afgørende for hendes karriere. Han med filmen ”Drive” fra 2011 og hun med ”An Education” fra 2009.
– Det var to meget, meget vigtige jobs for mig, siger Carey Mulligan. – Lone og Nic er begge fremragende at arbejde sammen med, og de minder egentlig meget om hinanden. De er begge ustyrligt morsomme og utrolig ligefremme. Ingen nonsens. Og bare i det hele taget to virkelig gode oplevelser for mig.
DANSK = SJOV OG DIREKTE
Hun var 24 år, da hun fik sit internationale gennembrud i ”An Education”, hvor hun spillede den 16-årige Jenny, der i 1960’erne forelsker sig i en voksen mand. Filmrollen var hendes anden overhovedet i karrieren, og den indbragte til hendes egen store overraskelse i 2010 nomineringer til såvel en Oscar som en Golden Globe.
Pludselig befandt hun sig i konkurrence med etablerede navne som Sandra Bullock, Helen Mirren og Meryl Streep. Priserne endte med at gå til Sandra Bullock for hendes rolle i filmen ”The Blind Side”. To år senere overbeviste Carey Mulligan Nicolas Winding Refn om, at hun var den rette til rollen som Irene, en kvinde, der forelsker sig i sin nabo (Ryan Gosling), der er stuntman og flugtchauffør for kriminelle, mens hendes egen mand sidder i fængsel.
– Jeg havde set ”Bronson” og ”Valhalla Rising”, som han havde instrueret, og havde ikke arbejdet i næsten et år efter ”Wall Street”. Så jeg e-mailede min agent og sagde: ”Hvis Nicolas Winding Refn nogensinde laver noget som helst igen, så vil jeg virkelig gerne mødes med ham og komme til en audition hos ham ...”. To uger senere fortalte min agent mig, at han netop havde modtaget et manuskript fra Nicolas, og at jeg kunne få et møde med ham.
INGEN INDPAKNING
Som englænder er Carey Mulligan vant til, at budskaber pakkes pænt ind, så ingen bliver stødt. Så den mere direkte danske facon, hun mødte hos de to danske instruktører, var en forfriskende oplevelse for hende.
– Lone kunne finde på at komme hen og sige til mig: ”Det er ikke sjovt. Gør det sjovere!” Og så gik hun bare igen. Det var klar og direkte tale. Og det er noget af det bedste ved at arbejde med både Lone og Nicolas. Som skuespiller får man lette, ligetil og virkelig klare og tydelige instruktioner. Og så foregår det hele i en sjov stemning.
FILMSTJERNE OG BARNEPIGE
I dag betragter Carey Mulligan dem begge som sine venner. Hun boede endda sammen med Nicolas, hans kone Liv Corfixen og deres to børn i et hus i skyggen af det berømte Hollywood-skilt under indspilningen af ”Drive”. Med appelsintræer og pool i haven. De filmede om dagen, og om aftenen så de film. Når altså ikke det danske ægtepar udforskede Los Angeles på egen hånd og lod den engelske skuespiller blive hjemme og passe ungerne og bage guldrodskage.