Underholdning
27. maj 2020

Christian Groes: “Meget sugardating kan minde om almindelig dating, så hvor går grænsen?”

Fie Laursen er blevet voldsomt kritiseret, siden hun sidste uge reklamerede for sugardating på sin Instagram. Men debatten mangler nuancering, mener kønsforsker Christian Groes, der lige nu leder Danmarks første forskningsprojekt om sugardating.
Af: Kathrine Graa
Sugardating - Kønsforsker Christian Groes

Foto: Scanpix og Lina Hashim

“Piger, make some coins i stedet for at spilde tiden på fuckboys.”

Fie Laursen lagde i sidste uge en video op på sin Instagramkonto med netop dette budskab. Det var en annonce for sugardating. Og det er der i princippet ikke noget nyt i – det har hun gjort før.

Red Barnet og en hel del influencers har været ude og tage afstand fra Fie Laursens budskab om sugardating. Nogle har endda rådet folk til at stoppe med at følge hende.

Men hvad er det, der har gjort, at sugardating – og prostitution, som debatten nu er drejet hen mod – er blevet folkemængdens “nye” udskamningsprojekt? For det stod vel ikke så slemt til, dengang i 2017 hvor Gina Jaqueline sprang ud som SugarBabe. Eller hvad?

"Meget sugardating minder om almindelig dating"

Spørger man kønsforsker Christian Groes, så er debatten løbet af sporet. Han står også i spidsen for Danmarks første store forskningsprojekt om netop det: Sugardating.

- Man skal passe på med at tage afstand til noget, man ikke ved noget sikkert om. Det er klart, at der er nogle elementer i sugardating, som kan virke som prostitution, men det er et bredt felt. Der er meget sugardating, der minder om almindelig dating, så hvor går grænsen? Når du får drinks og middag eller betaling i form af penge?

- Vi skal prøve at se mere på de gråzoner og overgange, der er fra almindelig dating og over i sugardating og videre til regulær prostitution og sexarbejde. Der er mange forskellige former - og der synes jeg, debatten har været meget unuanceret, og jeg har været i tvivl over, hvor folk har deres viden fra, siger han.

Influenceren Fie Laursen er endt i en shitstorm, efter at hun igen har reklameret for sugardating.

LÆS OGSÅ: Julia tjener 20.000 om måneden på sugardating: "Spændingen giver mig et rush"

Toppen af isbjerget

Der er en grund til, at alle kalder sugardating for en gråzone. Der er ingen håndfaste regler, og det kan være svært at skelne mellem en date og prostitution.

Men hvem er det, der sugardater? Hvem er de mange unge, der laver en profil og går på dates for profit? For de er vel derude? Og hvad tænker de selv?

- Mange af dem, der sugardater, synes ikke, det er prostitution. De mødes jo ikke på bordeller eller har klare aftaler om seksuelle ydelser eller grænser for intimitet. De sidder for eksempel og drikker drinks, snakker og spiser middag, ligesom en almindelig date, men med nogle faste eller løse aftaler over, hvad man økonomisk får til gengæld. Det er ikke så sort/hvidt, som det bliver skitseret i debatten.

- Og vi glemmer, at der er mange forskellige typer, der sugardater. Vi har kun set toppen af isbjerget i medierne. Men der er mange forskellige typer med mange forskellige motiver og måder at gøre det på og med forskellige livshistorier. Nogle af dem er blevet trætte af at date på almindeligvis og føler, at det er blevet meningsløst, som Fie også selv er inde på. Der er så mange forskellige typer, og det er et meget bredt spektrum, lyder det fra kønsforskeren.

Problematiske tinderdates

“I kan også tage på sugardates, i stedte for at I går på Tinder og bliver fucket op af en eller anden psykopat og ikke får en skid ud af det.” Sådan lyder det fra Fie Laursen i en af hendes annoncevideoer.

- Det er en spændende pointe, Fie kommer med. Den forbinder og ser sugardating i lyset af den almindelige digitale datingscene, hvor der også kan være en masse problemer. Det vil vi ikke kigge på, fordi det er det, vi alle sammen gør. Og med os mener jeg dem, der fremstår som "de normale datere". Men hvad nu hvis hun har fat i noget? Der er jo mange, der har problemer med tinderdates, hvor de ikke får noget til gengæld eller føler sig brugt, afvist eller uforløst, og det er alligevel interessant nok, påpeger han.

Men er det ikke problematisk, at hun reklamerer for det?

- Jo, men jeg synes i stedet diskussionen skal gå på, hvor grænsen egentligt går for den slags. Og så er det vigtigt at tale om det her fænomen, og hvad konsekvensen i virkeligheden er for den her afstandtagen? Man får det godt med sig selv, men hvis man virkeligt ville nå dem, der er i miljøet, så skulle man i stedet åbne op for dem og give dem de råd, der skal til for at undgå at ende i problemer og gøre dem opmærksomme på de forskellige risici i stedet for bare at kalde det prostitution. Det hjælper ikke nogen, siger Christian Groes.

LÆS OGSÅ: Eksperter: Vi eksperimenterer med sex som aldrig før

Et ældgammelt luderstigma

Udskamningen af prostitution er ikke noget, der er kommet fra den ene dag til den anden. Den har været her altid og stammer fra det ældgamle, kulturhistoriske luderstigma: Kvinder, der har mange sexpartnere, tager penge for sex eller bruger sex som et magtmiddel er ondskabsfulde skabninger og amoralske. Det er en byggesten til det patriarkat, vi lever i.

Men sexarbejdere har de senere år, ifølge Christian Groes, i stedet fået en offerrolle. En rolle, der har gjort, at det er let at lukke dem ude fra samfundet og tage deres stemme fra dem.

På den måde er det også blevet lettere at udskamme dem. Det ser man også i den klassiske historie om frelsermanden: Ham, der tror, han kan redde en amoralsk kvinde - eller kvinden som et offer.

Dem har der været en del af i den her debat, slår han fast.

Sidste gang vi for alvor diskuterede sugardating landet over, var, da DR-dokumentaren "Gina Jaqueline - en sugardaters fortælling" kørte over skærmen i 2017. Her hørte vi om den dengang 26-årige Gina, der datede velhavende mænd.

- Folk har hurtigt kunne blive enige om, at sugardating er prostitution. Så det er blevet sådan, det hænger sammen: Hvis Fie anbefaler sugardating, så anbefaler hun også prostitution. Så på en eller anden måde, kan man godt forstå, at folk tager den her afstand, men det er også kun, fordi der forholdsvist hurtigt kom en fælles konsensus om, at der var tale om prostitution. Men hvad er sugardating egentlig, og hvad mener man med prostitution? Alle nuancerne forsvandt i debatten, forklarer Groes.

- Og det er problemet med sugardating og samfundet lige nu: Vi evner ikke at forstille os noget midt imellem prostitution og det rene forhold. Enten er det rent og ordentligt, eller også er det urent og udnyttelse. Den her todeling af det rene og det urene ligger meget dybt i vores kultur, og det er svært at se, at der kan være noget midtimellem.

- Der er mange steder i verden, hvor man anerkender, at den her gråzone fylder rigtigt meget, og hvor opfattelsen af, hvad der er prostitution ligger et andet sted, samtidig med at opfattelsen af det rene forhold også ligger et andet sted: Der er altid nogen, der vil få noget ud af forholdet eller ud af hinanden på en eller anden måde. Så der er noget kulturelt ballast i, at vi ikke kan se sugardating som andet end enten eller, fremfor at det kan være en masse flydende grænser, hvor man kan bevæge sig mellem noget mere eller mindre materielt, hvor man ikke følger de mere faste regler for betaling, intimitet og tidsrammer, som vi normalt kender fra for eksempel prostitution.

Christian Groes

Christian Groes er kønsforsker og antropolog. Han er leder for forskningsprojektet “Sugardating Blandt Marginaliserede Unge”, som kommer ud med en rapport til efteråret.

https://imgix.femina.dk/call_to_action/fe_abo_web_8nr_1138x370_4.png

Læs også