Særligt sensitiv: 5 gode råd til arbejdslivet
Søndag, 12. august 2018 - 7:46 (udgivet første gang oktober 2014) - af Anna Pia Holmgaard. Foto: Shutterstock
Er du særligt sensitiv? Så prøv disse 5 råd på arbejdspladsen
Særligt sensitive (HSP) har ifølge forfatter og coach Marie Schwennesen kompetencer, der gør dem ekstra følsomme over for miljøer, der ikke er optimale. De kan mærke den mindste misstemning i et åbent kontor og reagerer på den med ubehag eller ligefrem stress, formentlig længe før kollegerne har mærket det.
Det burde faktisk ses som en gevinst for fællesskabet, men det er også en udsat position, mener Marie Schwennesen. At være sensitiv og have et arbejde på en moderne arbejdsplads kræver derfor nogle forholdsregler, så man kan trives bedst muligt. Erkendelse hele vejen rundt er kodeordet.
> Test dig selv: Er du særligt sensitiv?
Hun har lavet disse fem gode råd til dig, der er særligt sensitiv, og som har lidt svært ved at hænge sammen hele vejen igennem arbejdsdagen:
#1
Forskyd din arbejdstid - lidt eller meget. Mød lidt tidligere eller senere og få nogle timer, hvor der er fred.
#2
Gå en tur i pauserne. Også selv om de andre synes, du er lidt mærkelig. Det er dit arbejdsliv, og du kan forklare det ganske kort. Det handler om at få ro og luft.
#3
Indret dig æstetisk. Også selv om du kun har et lille sted, med billeder, blomster eller andre ting, du nyder at se på.
#4
På med høretelefonerne. Det indikerer afstand og du får fred, selv i et travlt miljø.
#5
Brug din smartphone, hvis du har brug for en timeout. Skærmene skældes ofte ud for at forstyrre nærværet mellem mennesker, men du har jo netop brug for afstand, så brug den til at gå ind i dig selv og fx lave vejrtrækningsøvelser, når støj og stimulering bliver for meget.
Marie Ø. Schwennesen er coach og forfatter til e-bogen 3 faktorer, der afgør om sensitive trives i arbejdslivet. Hent den gratis på sensitivt-arbejdsliv.dk