Syv ting, den professionelle frisør ville ønske, du holdt op med
Foto: Shutterstock.
Er du også en af dem, der medbringer et billede af Natalie Portman, når du skal til frisøren - og altid bliver en lille smule skuffet over, at du ikke får hendes ansigt med i købet?
Eller føler du sommetider, at dine evner inden for klipning rækker langt ud over frisørens?
Syv ting, frisøren ville ønske, du holdt op med
Bare rolig, du er bestemt ikke den eneste, der er selvudnævnt ekspert, når det kommer til hår og frisurer.
For langt de fleste af os betyder vores hår så meget, at vi er villige til at forvandle os til en slags Cruella Deville i frisørstolen, fordi vi tror, det forhindrer os i at gå fra salonen med ondt i maven og en alt for kort page.
Men hvordan er det egentlig at være den, der står med saksen i hånden? Vi har mødt to frisører til en snak om nogle af de ting, vi kunder ofte gør, som frisørerne ville ønske, at vi lod være med.
LÆS OGSÅ: Du har (måske) brugt din hårkur forkert hele livet
1. Vi starter en stirrekonkurrence med frisøren
Det kan nemt blive akavet, når frisøren kommer helt tæt på, for eksempel for at farve vores øjenbryn. For hvor skal vi egentlig kigge hen?
Er det god stil at søge øjenkontakt, eller skal vi bare lukke øjnene? Det har frisør Camilla Adelskov et bud på.
- Nogle gange bliver man bare stirret på, og der kan jeg godt stå og tænke: Altså, har jeg en bussemand i næsen, eller hvad? siger Camilla og tilføjer, at hun godt forstår, hvorfor det er svært at finde ud af, hvor man skal kigge hen.
- Selv lukker jeg altid øjnene, for så undgår man den akavede øjenkontakt.
2. Vi har urealistiske forventninger
Har vi ikke alle prøvet at troppe op hos frisøren med et billede af vores yndlingsskuespiller i hånden og bedt om at få den samme frisure?
Alt for ofte er vi gået derfra med en lunken følelse, fordi vi glemmer, at forventningerne ikke altid stemmer overens med realiteterne. Og at det tykke, blanke hår ikke følger med i frisørens behandling.
Frisør Mette Johansen har heldigivs et godt trick til at spore sig ind på, hvad vi kunder egentlig vil have.
- Hvis en kunde kommer ind med et billede af en eller anden på Instagram, som hun bare gerne vil ligne, så prøver jeg at spørge: Er det hende stil, du kan lide, eller er det faktisk hendes frisure? Jeg forsøger at holde for hendes ansigt og sige: Er det stadig pænt? Sommetider finder vi ud af, at det måske mere er stilen eller vedkommendes ansigt, som kunden gerne vil have.
- Og der kan jeg ikke lige hjælpe, siger Mette.
Camilla oplever også af og til, at vi kunder er lidt for urealistiske i forhold til, hvad der kan lade sig gøre.
- Hvis en kunde for eksempel kommer ind og vil have et kæmpe hår, men selv sidder der med fem fjer på en række, så kan det være svært at tale sig frem til en frisure, som jeg ved, at kunden vil blive glad for, siger Camilla.
- Men jeg prøver altid at forventningsafstemme og tale med kunden om, hvad vedkommende selv gør. Gider du for eksempel godt stå og krølle eller glatte det hver morgen? For det er jo de færreste, der vågner med pandehår, der bare sidder snorlige.
Også når det kommer til, hvordan dit hår skal farves, er forventningsafstemning vigtigt, mener Mette.
- Det sker sommetider, at en kunde kommer ind og siger, at hun vil være rødhåret. Når jeg så henter farvekortet, peger hun på en gylden farve, og jeg tænker: Ved du hvad, det var vist meget godt, vi lige fik snakket om det, siger hun.
3. Vi belærer frisøren om, hvordan man klipper
Fordi vores hår betyder så meget, og fordi vi måske har oplevet at gå fra salonen uden det resulat, vi håbede på, kommer vi sommetider til at blande os lidt for meget i frisørens arbejde.
- Det sker heldigivis sjældent, men der vil altid være nogen, der synes, at det ville være meget bedre, hvis de selv kunne få lov at klippe eller lave striberne.
- Så siger de: Kan du ikke lige putte lidt mere farve i der? Og man forstår dem godt, for en farve kan jo snyde, når den stadig sidder i håret, og jeg kan godt forstå, at man kan sidde der og tænke: Åh nej, jeg skal ikke have postkasserødt hår!
- Men sommetider tænker jeg: Nu skal du lige stole på, at jeg kan finde ud af det, ellers bliver jeg også selv helt usikker, siger Camilla og griner.
Det kender Mette også til.
- Der findes helt klart den type kunde, som ved lige præcis, hvordan hendes hår skal klippes. Hun kan finde på at sige, at nu skal der vist ikke klippes mere af. Så må jeg forklare hende, at hvis hun vil have den effekt, vi lige har talt om, så skal der altså mere af.
LÆS OGSÅ: Mette har ikke farvet sit hår i 20 år: "Mange bliver overraskede over min hårfarve"
4. Vi puster de afklippede hår væk
Har du nogensinde siddet i frisørstolen for at få klippet pandehår og oplevet, at hårene stikker og kilder, når frisøren lader lokkerne falde? Det er irriterende med små hår i øjnene og i panden, men det er det også for frisøren.
- Hvis jeg klipper pandehår på en kunde, sker det tit, at vedkommende puster det klippede hår væk fra panden. Det er jo ren refleks og ikke noget, man tænker over, men det resulterer bare i, at jeg får det lige i hovedet, siger Camilla.
5. Vi hjælper lidt for ivrigt til, når frisøren vasker vores hår
Når vi sidder i stolen for at få vasket hår, løfter vi sommetider nakken for at lade frisøren komme til. Men det behøver vi altså ikke, fortæller Camilla.
- Det gør det faktisk bare sværere at vaske jeres hår, for I bliver ved med at løfte hovedet væk fra mig, siger hun og fortæller, at nogle også rejser sig alt for tidligt, inden hun har nået at lægge håndklædet om håret.
- Så ryger der vand hele vejen ned ad nakken og ryggen på jer, og det er jo lidt synd.
6. Vi lyver om, hvordan vi plejer vores hår
Er du også sommetider ved at få kaffen galt i halsen, når frisøren afslører prisen på den lækre hårolie, hun sluttede stylingen af med?
Måske er det derfor, vi ofte kommer til at smøre lidt tykt på, når frisøren spørger til vores hårplejerutine, men de ser altså lige igennem os.
- Jeg spørger ofte kunderne, om de bruger varmebeskyttende produkter, når de føntørrer eller glatter deres hår. Ork ja, siger de, men jeg ved bare, at det er løgn.
- Man kan tydeligt se det på spidserne, som er helt flossede, siger Mette.
7. Vi spørger frisøren, om hun ikke liiige kan klippe os
'Det tager jo kun fem minutter', er en klassisk kommentar, når folk dukker op i salonen og beder om en hurtig klipning af pandehåret, fortæller Mette.
- Men nej, det tager ikke kun fem minutter, det ved jeg altså bedst.
Også til familiefester, fødselsdage og sociale arrangementer ser mange af os et snit til lige at få en gratis klipning:
- Når folk spørger: 'Tager du ikke saksen med på lørdag?', så siger jeg altid: 'Nej, den holder weekend', siger Mette.