Liv
24. april 2019

3 kvinders bedste oprydnings-tips: Sådan kom vi igennem den helt store oprydning

At lade hjemmet gennemgå den helt store oprydning kan være en både svær og udfordrende proces, der handler om meget mere end bare at sortere og smide ud. Det ved disse tre kvinder. Hør deres historier, og få deres bedste tips til at komme i gang.
Af: Rikke Hast, redigeret til web
Oprydning

Foto: Hanne Loop

Få Mette, Pia og Ursulas bedste tip til oprydning

Mette var ”hende, der samlede minder”

https://imgix.femina.dk/mette-munk.jpg

Det var hendes voksne datter, der inspirerede hende til den helt store oprydning. I hvert fald var det hende, der foreslog Mette at se programmerne med oprydningsekspert Marie Kondo på Netflix. Og Mette blev fascineret. Så meget, at hun i dag kan fremvise et hjem med skabe, hvor tøjet er rullet eller foldet, som Kondo anbefaler det, og ikke som tidligere lagt sammen.

– Det gør det ganske enkelt lettere at overskue, siger Mette, der har rullet stort set alt sit tøj sammen og anbragt det på hylderne i papæsker, som er lette at trække ud. Bluser, tørklæder, sokker og undertøj – alt er rullet.

– Det fungerer så godt for mig, at jeg er gået all in på det.

Mette Munk, 47, ejede indtil 2016 en tangoskole sammen med sin daværende dansepartner og kæreste. Da de gik fra hinanden, overtog han skolen.

– Jeg havde haft et meget travlt liv, hvor jeg igennem 10 år arbejdede 60 timer om ugen og rejste de fleste weekender. Så jeg var virkelig træt, siger Mette, som tog til Thailand og tog en yogalærer-uddannelse. Efterfølgende fik hun et tilbud om at rejse til Frankrig for at arbejde på et vinslot. Hun nød at være væk, men hjemme igen følte hun sig rodløs.

– Jeg fik stress, for jeg følte ikke, at jeg havde fast grund under fødderne. Jeg begyndte at glemme ting og fik migræne. Jeg havde brug for nogle faste rammer. Et job med chef og struktur og et sted at bo. Tidligere havde jeg været i forsikringsbranchen, og jeg var heldig at få et job i samme branche igen.

Tingene blev identitets-skabende

Lejligheden fandt Mette i hjertet af København.

– Jeg har flyttet så meget i mit liv, og på en måde blev mine ting og mine møbler min historie. For at skabe en identitet holdt jeg fast i alle mine ting. Alt muligt gammelt skrammel: min mormors laksko, gamle bøger og så videre. Jeg har en psykoterapeut-uddannelse, så det var interessant at opleve det her mønster. Jeg var blevet hende, der samlede minder for hele familien og hvorfor? Jeg skulle simpelthen både rydde op i ting og gamle overbevisninger.

Som Kondo anbefaler, gik Mette i gang med en proces, hvor hun fra en ende af tog stilling til alle sine ting.

– Jeg smed alt mit tøj på sofaen. Der var meget. I forskellige størrelser. Jeg inddelte alt i kategorier, og hver gang, jeg tog en ting op, spurgte jeg mig selv: Gør denne mig glad? Hvis ikke, så behøvede jeg den ikke længere. Det er siden blevet en måde at forholde mig til ting i min hverdag på. Nogle af sine ting har Mette solgt, andre har hun givet til Røde Kors eller delt ud til bekendte. Mettes proces er ikke slut endnu. Hun har stadig mange bøger, et skab fuld af fotografier og et andet med papirer fra hendes studietid.

LÆS OGSÅ: Oprydningskonsulent: Her er de bedste tips til at få ryddet op

– Der er også arbejde der, men det må gerne gå stille og roligt. Meditativ oprydning

Mettes datter bakker sin mor op og har også selv ladet sig inspirere af Kondo til at rydde op og smide ud.

– Det at rydde op i sine ting og få overblik giver energi. Men for mig er det også blevet en ny måde at forholde mig til min hverdag på. Jeg tror, at mange af os er overstimulerede, fordi vi skal så meget på samme tid. Derfor virker det meditativt at gøre én ting ad gangen. Og for mig kan det for eksempel være at folde mine håndklæder eller tømme opvaskemaskinen. Jeg er også blevet meget mere bevidst som forbruger, jeg ved, hvorfor jeg køber ting, fordi jeg tager stilling til dem. Derfor hober jeg ikke længere ting op, som jeg ikke skal bruge.

LÆS OGSÅ: Brev til Nikoline Werdelin: Min søns kæreste roder og sviner

Mettes ryd op råd

  • Del dine ting op i kategorier – ellers bliver det nemt uoverskueligt at forholde sig til.
  • Husk, at det er en stor indre proces. Man bliver træt, så hav tålmodighed.
  • Tilgiv dig selv, hvis du ikke er klar til at slippe nogle af dine ting.
  • Bor I flere på samme adresse, så hav respekt for hinandens tempo og beslutninger.

LÆS OGSÅ: Oprydningsguru Marie Kondo: De 10 vigtigste tips til at rydde op

Pia forærede én ting væk hver dag

https://imgix.femina.dk/pia-vestergren.jpg

Hvad gør man, når man nu ikke kan stå for de små, gule tilbudsmærkater, elsker loppefund og har fået købt så meget ind igennem årene, at skabene bugner? Pia Vestergren, 58, fandt på en ret original løsning: Igennem et helt år forærede hun hver dag en af sine mange ting væk. Hun oprettede ”annoncer” på sin profil på Facebook, skrev, at der var gratis afhentning, og så var det ellers ”først til mølle”.

– Hver fredag kørte jeg på ”loppen” med de ting, som ikke var blevet afhentet. Og jeg overholdt det, selv om jeg må indrømme, at jeg flere gange var ved at hente ting ind igen.

Pia forærede ting til køkkenet, kurve til badeværelset, tøj og bøger væk – alt muligt forskelligt. Da året var gået, var hun kommet af med mange af sine ting.

– Men der kommer hurtigt flere, for det at købe ind er åbenbart min last. Jeg elsker at gøre gode fund, også når det er til andre, forklarer Pia, der har indrettet sit hjem med gode loppefund, som hun selv har malet og sat i stand. Også det smukke stel med guldkant i hendes vitrineskab er et loppefund.

– Mange af mine møbler har jeg købt i Røde Kors eller Kirkens Korshær. Det er også der, jeg kører ned og afleverer de ting, jeg ikke kan få solgt eller foræret væk. Det giver mig så meget god energi at vide, at tingene får nyt liv et andet sted. Man bliver så glad af det, og så er det skønt endelig at have fået styr på, hvad jeg har i mit hus.

I dag er Pias rækkehus i Vordingborg ryddeligt. Hun har styr på alle sine ting, selv om der hurtigt kommer små, nye ”bunker”, som hun siger.

Bag døren i Pias klædeskab er der en åben reol, hvor 150 stykker tøj sirligt ligger foldet sammen i nydelige stabler. Det er tøj, som Pia og hendes søster har til salg på DBA. De penge, de får fra salget, skal senere bruges til en fælles rejse. På den måde er der et mål med deres anstrengelser ved at fotografere tøjet, beskrive det i annoncerne, besvare spørgsmål fra potentielle købere og afsende tøjet i pakker.

Pias ryd op råd

  • Få overblik over, hvad du har i dine gemmere. Du vil opdage, at du har mere, end du tror.
  • Begynd at opfordre dine gæster til at tage en ting med sig, når de går.
  • Hav et mål med, hvad de penge, du sælger ting eller tøj for, skal bruges til. Det motiverer dig til at blive ved.

LÆS OGSÅ: En vandretur kan reducere stress

Ursulas hus var sandet til af ting

https://imgix.femina.dk/ursula-dietrich-pedersen.jpg

Da Ursula og hendes familie i 2011 flyttede fra et lillebitte hus på landet med ikke ret meget plads til et forholdsvis stort hus i flere plan, forærede venner og bekendte dem møbler, køkkengrej og andre ting i stor stil, for nu havde de jo pludselig så meget plads.

– Vi fik alt muligt forærende. Også virkelig flotte ting. Men det var jo alt for meget, og til sidst var vores hus nærmest sandet til af ting. Det tog så meget af vores plads og af lyset i huset, fortæller Ursula Dietrich-Pedersen, der arbejder med efteruddannelse i sundhedssektoren.

Sæt tingene frem

– Mine sønner og min mand havde længe sagt til mig, at nu måtte vi til at få ryddet ud i alle de ting. Drengene har ovenikøbet sagt til mig, at jeg ikke skulle ”gemme” ting til dem, for de vil gerne selv vælge deres ting og møbler, når de engang skal flytte hjemmefra. Og de har jo haft ret. Jeg skulle åbenbart bare være klar til at acceptere det, erkender Ursula, 52.

Ursula begyndte på sin store oprydning i december sidste år. Først sorterede hun ud i store ting og møbler. Nogle af dem solgte hun på nettet, andre afleverede hun til Røde Kors. Siden kom turen til alle de ting, Ursula havde fået samlet i familiens mange skabe.

– Hobbyartikler og uld, som jeg troede, jeg ville strikke noget af, for slet ikke at snakke om bøger og stel. Vi havde så meget af alt muligt. Jeg fandt jo for eksempel ud af, at jeg havde syv mascaraer. Jeg er ikke god til at smide ting ud, som stadigvæk fungerer, så nu lægger vi tingene frem og siger til alle, der kommer i vores hjem, at det er til fri afbenyttelse, og det fungerer faktisk. For når man kan se sine ting, så husker man, at man har dem.

I dag har hver ting sin plads i huset i Sorø. Ursula ved, hvor alt er, og oprydningen har skabt lys og rum. Hun har også fået plads til et længe ønsket sy-hjørne og til en massage-briks i soveværelset, hvor hun på hobbyplan kan give familie og veninder zoneterapi.

LÆS OGSÅ: Svært ved at sige fra? Sådan gør du i 6 hverdagssituationer

– Jeg har haft mange ned­smeltninger undervejs i min oprydning. Det vil jeg gerne indrømme. Nogle gange følte jeg nærmest, at jeg klappede helt sammen af udmattelse. For der er så mange følelser forbundet med det at rydde op, og de mange beslutninger, man skal træffe undervejs, trætter. Noget af det, jeg har haft sværest ved at slippe, er de ting, jeg aldrig har fået brugt. Ting, jeg havde alle mulige forestillinger om, da jeg købte dem.

Ursula har et par små snydetricks. Hun har blandt andet lejet et rum til opmagasinering af de ting, hun ikke nænnede at sælge eller smide ud.

For Ursula betyder det, at hun har ryddet op, at hun har fået frigjort meget energi og nu pludselig har overskud til andre aktiviteter. Men det har også betydet meget for resten af familien.

– Vi har tre sønner, hvoraf de to stadig bor hjemme, og de er pludselig kommet ud af deres værelser og ned i stuen. Nu er der jo plads til dem, og de synes, at det er hyggeligt, at vi alle kan være i det samme rum. At de så får lov til at rode i deres egne værelser, det er en anden snak. Og sådan må det være, synes jeg.

Ursulas ryd op råd

  • Acceptér, at det tager tid at rydde op. Husk på, at oprydning på længere sigt frigør tid til dig.
  • Få hjælp. Både følelsesmæssigt, for der er ting, som det er svært at skille sig af med, men også konkret. Det kan hjælpe, at der er nogle til at give et nap med, når du skal køre ting til genbrug eller gøre rent.
  • Sæt dine ting frem til brug. Ærgrer du dig over at smide noget væk, som stadig kan bruges, for eksempel creme og parfume, så få det ud af skabene og sæt det der, hvor det skal bruges, til fri afbenyttelse. På den måde svinder forrådet efterhånden ind.
  • Fejr dine sejre. Invitér nogle til at komme og se det rum, du er blevet færdig med, eller tag et foto af dit nu ryddelige skab og vis det til dine kolleger.
https://imgix.femina.dk/call_to_action/abbo_banner_qlinique_940x200_0.jpg

Læs mere om:

Læs også