Karriere og penge
24. juli 2018

Kom godt tilbage på jobbet efter en sygemelding med stress

Ofte er det svært at vende tilbage til arbejdspladsen efter at have været sygemeldt med stress, og det er noget, som skal planlægges i samarbejde med arbejdspladsen. Hav også disse råd i baghovedet.
Af: sundhedsredaktionen
Deprimeret kvinde på job

Foto: Panthermedia

Tilbage på jobbet efter en sygemelding

De fleste har oplevet at føle sig stresset i perioder. Det kan være på arbejdspladsen, ifm. at den årlige statusopgørelse skal være færdig, eller når den store bunke af opgaver skal afvikles inden ferien. Stress kan også være udløst af belastninger i privatlivet, som det kan ses ved skilsmisser, sygdom eller andre store omvæltninger. Kortvarig stress er ikke en belastning, man bliver syg af, så længe der findes tid og ro til at genoprette balancen. Men længerevarende stressbelastning øger risikoen for sygdom: Kroppen vil være i konstant alarmberedskab. Hukommelsen og koncentrationen påvirkes, og det er svært at overskue noget som helst. Hjertet hamrer, og pulsen er høj. Uro og søvnbesvær melder sig, og måske er man nødsaget til at sygemelde sig fra arbejdet.

En sygemelding gør det ikke nødvendigvis bedre, men kan være nødvendig. For det er vigtigt at forsøge at afklare, hvad der har udløst stress-symptomerne, så der kan ændres på de forhold, inden arbejdet startes op igen. Ofte er det svært at vende tilbage til arbejdspladsen efter at have været sygemeldt. Mange er nervøse for, hvordan det skal gå, og symptomerne kan blusse op alene ved tanken om arbejdet. Men det er sjældent hverken muligt eller hensigtsmæssigt at vente med at starte op, til alle symptomerne er væk. For det kan faktisk hjælpe med at få bugt med symptomerne, at arbejdet genoptages. Men det skal planlægges – i samarbejde med arbejdspladsen.

LÆS OGSÅ: Ekspert: Kuren mod stress er ro

6 gode råd

Vi er alle forskellige, og derfor er det også forskelligt, hvad der er brug for, når man skal vende tilbage til arbejdsmarkedet. Nogle råd kunne være:

  • Start op på nedsat tid med korte arbejdsdage.
  • Øg gradvist timetallet.
  • Start med velkendte, få og afgrænsede opgaver.
  • Prøv at gøre arbejdsdagen så struktureret og forudsigelig som mulig.
  • Undgå om muligt afbrydelser – lav evt. en ”åbningstid”, hvor andre kan henvende sig.
  • Husk planlagte pauser.
https://imgix.femina.dk/call_to_action/abbo_banner_qlinique_940x200.jpg

Læs også