"Barbie"-filmen flopper i Sydkorea: "Frygten for at blive kaldt en feminist er reel"
Foto: Maja Smiejkowska/Reuters/Ritzau Scanpix
Hvis du går og nynner med på ”I’m a Barbie girl in a Barbie world”, har en lidt større lyst til at hive den pink trøje ud af skabet om morgenen og fortæller andre, at de er ”kenough”, hvis de er lidt nede, så er du langt fra den eneste.
Filmen ”Barbie” er nemlig et kæmpe internationalt hit og den hurtigst sælgende biograffilm i Danmark i 2023, men sådan er det ikke alle steder.
I Sydkorea kæmper filmen nemlig med at lokke folk ind i biografmørket, muligvis grundet filmens feministiske agenda, siger den sydkoreanske menneskerettighedsaktivist Haein Shim til The Guardian.
”Barbie” har i Sydkorea blot solgt godt 470.000 tusind billetter, siden den fik premiere den 19. juli. Til sammenligning solgte den alene i USA 12,8 millioner billetter i åbningsweekenden.
Haein Shim peger på, at der i Sydkorea hersker et dybt indgroet patriarkat, hvor feminisme er forbundet med et tabu, og mange opfatter det som et skældsord.
– Jeg tror, at kvinder muligvis er tøvende i forhold til at gå ind og se filmen. Frygten for at blive kaldt en feminist er reel i Sydkorea, siger Haein Shim til The Guardian.
Generelt har feminismen trange kår i Sydkorea, hvor ligestillingen på mange områder halter efter. Sydkorea er for eksempel det OECD land, der har den største lønforskel mellem mænd og kvinder, og det er det land, der scorer lavest i The Economist glass-celing index, der undersøger, hvor kvinder har de bedste muligheder for ligebehandling på arbejdspladsen.
Kvinden bag "Barbie"-filmen skriver historie med rekordhøje tal
Desuden mener cirka 62 procent af de sydkoreanske mænd i deres 20’ere ikke, at feminismens mission er at skabe ligestilling mellem kønnene, derimod mener cirka 80 procent, at feminisme handler om kvindeligt overherredømme. Det viser en undersøgelse, som det lokale medie SisaIN har udført.
Forud for lanceringen af ”Barbie” blev der hængt plakater op rundt omkring i Sydkorea. Det er i sig selv ikke enestående, men det er den tekst, der stod på plakaterne, derimod.
Plakaterne indebar nemlig kun navnene på karaktererne i modsætning til de originale plakater, hvor der står ”Barbie is everything” og ”He’s just Ken”. Det satte gang i en debat, hvor Warner Brothers Korea blev anklaget for at underminere filmens feministiske budskab, men firmaet benægtede og sagde, at det ikke var gjort med nogen bagtanke.
Dorte går kun i bad to gange om ugen. Og det er der en særlig grund til
Dog er ”Barbies” feministiske agenda ikke den eneste årsag til, at filmen flopper i Sydkorea, siger den lokale filmkritiker og forsker i koreanske film Jason Bechervaise til The Guardian.
Han peger på, at Sydkorea er et specielt marked, hvor nogle film klarer sig godt og andre modsat, og han fremhæver for eksempel Star Wars som en film, der er tæt knyttet til amerikansk populærkultur, men som ikke hitter i Sydkorea.
Det er ikke kun i Sydkorea, at ”Barbie” ikke er blevet budt velkommen med åbne arme. I Vietnam blev filmen bandlyst grundet utilfredshed med de geografiske linjer på et verdenskort, der optræder i filmen.
Geografiske afgrænsninger var også årsagen til modstand mod filmen i Filippinerne. Anderledes ser det dog ud i Kina, hvor filmen lykkes med at hive mange i biografen.
Vil du lytte til femina update? Så lyt til vores podcast, hvor vi en gang om ugen dykker ned i en af de største historier fra vores verden og folder den ud for dig. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify: