
Kvindelig gamer langer ud efter festival for manglende inklusion: Det er ekstremt pinligt

Foto: Ronni Skovmand/DR
For anden gang lykkedes det Copenhagen Gaming Week at få spilleglade danskere fra hele landet til at rejse sig fra deres gamerstole og drage mod Bella Center i weekenden, hvor nogle af landets største navne inden for e-sportens og streamingens verden var til stede.
Dog lige med undtagelse af Danmarks største kvindelige streamer, Marie Watson, der også er kendt fra DR-programmet ‘Død over deep-fake porno’.
Hun valgte nemlig at boykotte Copenhagen Gaming Week, fordi hun ikke synes, at der er nok kvinder repræsenteret på deres hjemmeside og på deres plakater.
- De svigter 100 procent alle kvinder og piger, og de svigter mig som influencer og content creator, som har kæmpet for inklusion i mange år og stadigvæk gør det ligesom mine andre kvindelige kollegaer inden for streaming og YouTube.
- Jeg synes også på en måde, at de svigter branchen, fordi der er så mange andre store firmaer, der faktisk godt kan finde ud af at være inkluderende. Jeg tror, at når det kommer til så stort et event, som endda er støttet af Københavns Kommune, så ender de (Copenhagen Gaming Week, red.) i sidste ende med at træde nogle skridt tilbage. Og det skaber et dårligt billede af resten af gaming-industrien.
Ifølge streameren, der har over 120.000 følgere på Twitch; en platform, hvor man blandt andet kan livestreame computerspil, så er de manglende kvinder på årets plakat med til at fastholde det forældede omdømme om gamingbranchen, nemlig at gaming kun er noget, drenge gør.
Men man kan sagtens være gamer og kvinde - og der er masser af dem derude, slår Marie Watson fast.
- Det er vigtigt, at man udadtil viser børn og unge - men også deres forældre og ikke mindst branchen, at kvinder også gamer og laver indhold på sociale medier inden for gaming, så lille Emilie på 10 år har nogle at spejle sig i, siger hun.
Da Copenhagen Gaming Weeks søgte om tilskud fra Københavns Kommune i 2023, blev der ifølge dokumenterne lagt vægt på inklusion som et af deres fokusområder, ligesom FNs verdensmål ‘Ligestilling mellem kønnene’ blev fremhævet.
På baggrund af ansøgningen blev festivalen tildelt 2,5 millioner kroner til afholdelse i 2025 og 2 millioner kroner i 2026. Hertil kommer en toårig pulje på 700.000 kroner, som kommunen vil bruge på aktivering i forbindelse med eventet.
Mia Nyegaard er kultur- og fritidsborgmester i Københavns Kommune, og hun anerkender den kritik, som Marie Watson kommer med.
- Når vi som kommune støtter et event, er det selvfølgelig vigtigt, at det bidrager til et inkluderende miljø, hvor der er plads til alle. Copenhagen Gaming Week skal være en fejring af fællesskab og spilleglæde for alle uanset køn. Derfor tog jeg også straks fat i arrangørerne efter, at Marie Watson rakte ud til mig med et håb om at styrke indsatsen for flere kvindelige deltagere, skriver hun i et svar til femina.
Nicole Bellaiche er direktør for forretningsområdet Bella Presents, som blandt andet står bag gaming-festivalen i Bella Center, og hun understreger, at de har gjort en indsats for at sikre diversitet i eventet, der netop er løbet af stablen.
Nicole Bellaiche mener derfor ikke, at Marie Watsons kritik er retfærdig. Alligevel kommer hun med en erkendelse.
- Vi anerkender fuldt ud vigtigheden af at repræsentere diversitet i gamingmiljøet, og det er et fokusområde for os. Når det er sagt, så mener vi, at Marie Watsons kritik bygger på et forsimplet billede af virkeligheden. Hun vælger at tage udgangspunkt i ét stykke content, som hun kalder "plakaten", og bruger det som grundlag for at kritisere os for manglende kvindelig repræsentation, siger hun og fortsætter.
- Men virkeligheden er, at Copenhagen Gaming Week har kvinder rigt repræsenteret – både blandt vores streamers, creators, spiludviklere, kortsamlere, studerende og deltagere i diverse turneringer og talks.
Det slår Nicole Bellaiche fast i et skriftligt svar til femina, hvori hun også fortæller, at hallerne hen over weekenden bugnede af både piger og kvinder, der tog del i de mange aktiviteter til Copenhagen Gaming Week. Så hun er ikke bekymret for, at målgruppen "ikke føler sig set."
Festivalen løb af stablen for første gang sidste år, og allerede dengang kritiserede Marie Watson den for ikke at repræsentere kvinder.
Festivalens kerneværdier er ifølge hjemmesiden at være inkluderende, inspirerende og interagerende. Men det er ikke det signal, de sender, mener Marie Watson.
- Jeg synes, det er ekstremt pinligt, at man vælger at gå imod sine egne værdier, som jo står meget pænt skrevet på deres hjemmeside, og jeg synes, at det er mega mærkeligt at udnytte sådan noget som ligestilling og feminisme.
Nicole Bellaiche anerkender, at deres kommunikation kan skabe en skæv opfattelse, hvis man kun ser på det specifikke stykke content, Marie Watson kalder "plakaten".
- Vi kan godt forstå, at det ser mandsdomineret ud. Det tager vi til efterretning, for som en festival, der ønsker at være mangfoldig, har vi et ansvar for at fremhæve mennesker af alle køn, etniciteter og baggrunde.
Samtidig mener Nicole Bellaiche, at en profil som Marie Watson med hendes store følgerskare har et særligt ansvar for at vise nuancerne og tage en konstruktiv dialog, frem for at puste til en allerede ophedet debat med forsimplede argumenter, der let skaber vrede.
- Vi ønsker at forbedre os og lytte til kritik, men vi mener også, at det er vigtigt, at kritikken bygger på et retvisende billede af vores festival som helhed.
- Vi ser det som en læring, at omverdenen har en forventning om at se mere mangfoldighed og ligestilling i alt, hvad vi foretager os – og den tager vi med os videre. Vi kan sagtens blive bedre, og det er noget, vi aktivt vil arbejde på frem mod næste års event, skriver Nicole Bellaiche.
Selvom der stadig er mange flere drenge end piger, der gamer, så er der ifølge tal fra Danmarks Statistik kommet langt flere kvindelige gamere til. Under covid-19 skete der en femdoblet stigning i antallet af kvindelige “konsolgamere” mellem 25 og 34 år.
Undersøgelsen viste også, at antallet af kvinder, hvis primære indgang til gaming de seneste tre måneder var spillekonsollen, gik fra knap 7.000 i andet kvartal af 2019 til 37.000 i 2020s andet kvartal.
Copenhagen Gaming Week blev afviklet den forgangne weekend og er udviklet sammen med Bellagroup, Wonderful Copenhagen og Blackbox Media. Sidste år lagde 12.500 gamere, streamere og andre spilinteresserede vejen forbi Bella Center i forbindelse med Copenhagen Gaming Weeks debut, og i år steg det tal til 23.000.
