Nej, Mark. Der er virkelig ikke brug for mere maskulin energi eller aggressivitet i erhvervslivet
Foto: Kristina Pedersen
Signe Larsen er journalist på femina. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
I sidste uge meddelte Meta, der ejer blandt andet Facebook og Instagram, at de vil ændre retningslinjerne om censurering af indhold på deres platforme.
Summa summarum: Faktatjek af tvivlsomme oplysninger og et minimum af beskyttelse af kvinder og minoritetsgrupper er fortid i Mark Zuckerbergs metaverse. Super.
Nu kan man tilsyneladende slippe afsted med at omtale kvinder som husholdningsobjekter og transpersoner og non-binære som ’den’.
Meta-direktøren Mark Zuckerberg vil nemlig gerne beskytte brugernes ytringsfrihed, siger han, som dermed giver fripas til hadtale og misogyni.
Noget tyder på, at han er blevet rigtig gode venner med X-direktøren, Elon Musk, der også for nylig rullede hadtale-retningslinjer tilbage på det tidligere Twitter.
Pyha, lidt en hård start på det nye år for os alle sammen, hva’?
Men hold nu fast. Zuckerberg har i mellemtiden også haft tid til at aflægge podcastvært Joe Rogan et næsten tre timer langt visit.
Jeg afslører gerne, at jeg ikke har lyttet til podcast-afsnittet i sin fulde længde, gudskelov, men videobidder afslører, at Meta-direktøren undervejs foreslår, at flere virksomheder burde omfavne den “maskuline energi”.
"Jeg tror, at meget af erhvervslivet er ret kulturelt kastreret. Maskulin energi er godt, og selvfølgelig har samfundet masser af det, men jeg tror, at mange virksomheder virkelig forsøger at komme væk fra det,” siger Zuckerberg.
Han uddyber, at både feminin og maskulin energi er godt, men at det vil være positivt for virksomheder at “hylde aggression.”
Og så får han nævnt, at kampsport har været med til at redefinere hans eget forhold til sin maskulinitet, og at han godt kan lide at slås med sine venner, når de hænger ud. Men nok om det.
Spørgsmålet er, om det virkelig er mere maskulin energi og aggressivitet, erhvervslivet mangler?
Når ordene kommer fra en mand, der lige har gjort det mindre trygt at være kvinde og minoritet online, kan man jo godt blive lidt nervøs for, hvad han mener med maskuline energier.
Og mens Zuckerberg sidder bag mikrofonen og taler om, at erhvervslivet i dag er “kulturelt kastreret”, er der stadig flere mandlige CEO’s, der hedder Lars, end der er kvindelige CEO’s.
I dag er det (stadig) sådan, at mænd sidder tungt på de allertungeste poster. Blandt andet udgør de omkring 90 procent af CEO-posterne i de 500 største virksomheder i USA.
Vi snakker fx Amazon, Apple, Microsoft og Tesla. Altså, alle de helt store spillere, der har enorm indflydelse globalt.
Vi har stadig ikke lige løn for lige arbejde. Kvinder straffes økonomisk, hvis de får børn og tager barsel. Vi er heldige, hvis der er hygiejneprodukter tilgængelige på toiletterne. Og så skal vi helst klæde os professionelt på en måde, som efterligner den klassiske, maskuline habit for at blive taget alvorligt.
Det er også kvinder, der i langt højere grad end mænd udsættes for seksuel chikane på arbejdspladsen.
Så, ja. Alt i alt gætter jeg bare på, at mange, store organisationer stadig er struktureret og gennemsyret af maskulin energi.
Alligevel viser forskning for eksempel, at virksomheder med etnisk diverse teams har 35 procent større sandsynlighed for at overgå deres mindre diverse konkurrenter, og at virksomheder med en stærk repræsentation af kvinder har 25 procent større sandsynlighed for at klare sig bedre.
Mangfoldighed i ledelse tilføjer desuden gennemsnitligt 12,6 procentpoint til bundlinjen.
Til jobsamtalen spurgte de, hvad hendes mand lavede. Så ændrede stemningen sig radikalt
Jeg siger ikke, at maskulin energi udelukkende er lig med dårlig energi på arbejdspladser. Jeg er ikke engang helt sikker på, hvad Zuckerberg mener med “maskulin energi”.
Jeg siger bare, at meget forskning i hvert fald peger på, at diversitet, mangfoldighed og inklusion virker.
Og at langt de fleste af os ønsker os arbejdspladser, der er empatiske, fleksible og inkluderende.
Hvem er det egentlig, der drømmer om en aggressiv leder?
En 2024-analyse foretaget af Lederne afslørede blandt andet, at både yngre og ældre generationer ønsker ledere, der er ’retfærdige’, ’ansvarlige’, ’samarbejdende’ og ’empatiske’.
Kompetencer som ‘handlekraftig’ og ’uddelegerende’ anses som mindre vigtige, viste undersøgelsen.
Så nej, Mark. Der er virkelig ikke brug for mere maskulin energi eller aggressivitet i erhverslivet. Der er brug for mere empati.