Selvudvikling
24. april 2015Renée: Stop med at presse børn til tidligere læring
STOP straks alle de dér tidlige læringsgrupper i børnehaven, hvor børn skal gøres skoleparate et år før skolestart, STOP med at have fokus på læsning – helt kort bare STOP
Af: Renée Toft Simonsen
Hvem kender ikke den dejlige følelse, når man støder på en artikel, hvor nogle kloge mennesker synes og tænker det samme som én selv. Uhm, det er bare så rart at blive bekræftet i, at man har fat i den lange ende. Det blev jeg forleden. Jeg har aldrig lagt skjul på, at jeg er imod heldagsskolen. Det har jeg været fra begyndelsen, også selv om jeg ikke har børn i den alder længere. Hele idéen om at ville bestemme over børns tid og opmærksomhed i så mange timer om dagen gnider mit Che Guevara-gen på højst ubehagelig måde. Stakkels unger, ingen frihed, ingen tid uden for voksne øjne og radar. Det berører mig dybt, at vi frihedsberøver vores børn i så høj grad. Måske er der nogle, der tænker, at det ikke giver mening at mene noget om heldagsskolen, nu hvor den er indført. Men der er altid plads til at blive klogere. LÆS OGSÅ: Børn har også krav på personlig frihed Forleden læste jeg om Dion Sommers nyeste forskning. Han er professor i udviklingspsykologi ved Aarhus Universitet og afviser, at jo tidligere børn kommer i skole, jo bedre er de til at indlære og udvikle sig fagligt. Dion Sommer har gennemgået det meste af den forskning, der findes på området, og konkluderer på den baggrund, at ”didaktisk, målstyret læring og instruktions-pædagogik IKKE fører til senere gevinst”. Tværtimod. Den tidlige skolestart fører til det stik modsatte resultat. Fremtidige kompetencer styrkes ikke, men forringes. Og oven i det kommer så også en større præstationsangst, forværret selv- og impulskontrol og mere hyperaktivitet, aggression og urolig adfærd. Forskningen viser nu, at der er stor gevinst, både på kort og på lang sigt, ved at bruge en pædagogik, der tager udgangspunkt i hele barnet – en pædagogik, hvor børns aktiviteter og perspektiver er i centrum, og hvor den frie og vejledte leg får god tid og gode betingelser i hverdagen. SÅ LÆR DET DOG! Ud med tigermødre og Niels E. (Niels Egelund, professor, red.), forskningen er imod alt det, I står for. Og hvor er det dejligt med saglig, faglig argumentation og forskning fra kloge folk, der faktisk ved noget om det. STOP straks alle de dér tidlige læringsgrupper i børnehaven, hvor børn skal gøres skoleparate et år før skolestart, STOP med at have fokus på læsning – helt kort bare STOP. Hvis der er børn på fem år, der gerne vil lære at læse, jamen, så lad dem gøre det. Men de fleste på fem er faktisk ikke parate. Lad nu de unger være i fred, kys dem, nus dem, vær tilgængelig og vær til stede, og smør så nogle lækre madder til dem, når de kommer ind til frokost. Kærlig hilsen Renée LÆS OGSÅ: Timm Vladimir: Sukker er blevet dæmoniseret