Stewardesse afslører særlig regel, som du bør kende, hvis du flyver
Foto: Unsplash
Der er mange ting at krydse af under en flyrejse.
Og når man endelig sidder på sin plads, er der meget, man kan blive irriteret over.
Fra at læne sig tilbage i sædet til at nogen falder i søvn på ens skulder eller lyde fra telefonen – der er mange irritationsmomenter.
Og klip på sociale medier går hurtigt viralt, når sådanne situationer opstår ombord.
Den tidligere stewardesse fra Virgin Atlantic til The Sun har delt flere frustrerende situationer, som kabinepersonalet ofte støder på.
Et af de mest omdiskuterede problemer er, om man skal læne sig tilbage i sædet eller ej, hvilket ofte skaber irritation hos passageren bagved.
Professor Jim Salzman ved University of California, Los Angeles, påpeger, at de allerede trange pladser, kombineret med passagerer, der ønsker mere plads, fører til konflikter.
– Flyselskaberne kan flytte vreden og frustrationen fra de trange pladser til passagererne, som giver hinanden skylden i stedet for at skyde skylden på flyselskaberne selv, siger han til BBC.
Ifølge en Skyscanner-undersøgelse fra 2023 finder næsten en tredjedel af britiske passagerer situationen omkring armlæn irriterende.
Diskussionen om, hvilket sæde der er bedst – vindue eller gang – har også stået på længe.
Uanset hvad kan problemerne eskalere, når sidemanden har brug for at gå på toilettet.
Mange mener, at det er uacceptabelt at klatre over nogen for at komme til toilettet, hvilket kan skabe forvirring, hvis en af passagererne er faldet i søvn.
Et andet almindeligt stridspunkt er, at armlænet bliver "stjålet" af naboen, og især dem, der sidder på midtersædet, er udsatte. Men hvad gælder egentlig?
Hvem har ret til armlænet på flyet?
Stewardessen fra Virgin Atlantic har afsløret armlænsreglen, som alle passagerer bør kende – især hvis man sidder på midtersædet. Det skriver The Sun.
Gælder det først-til-mølle-princippet?
Han er ældgammel og stalker åbenlyst en teenagepige. Alligevel er det den bedste kærlighedshistorie, jeg har læst
Nej, stewardessen forklarer, at man altid skal tage udgangspunkt i, at armlænet mod vinduet er det, man skal bruge. Dette skyldes, at alle passagerer automatisk læner sig mod vinduet, og personen, der sidder længst ude mod gangen, skal læne sig indad for ikke at være i vejen i gangen.
Så hvis man spørger, hvem der ejer de to armlæn i midten, er svaret ifølge stewardessen, at det yderste armlæn mod gangen ikke tæller, da ingen kan eller ønsker at læne sig op ad det.
Derfor skal personen i midten dele de midterste armlæn med den person, der sidder længst ud mod gangen, mens de selv bør bruge armlænet mod vinduet.
Denne artikel blev først bragt hos femina.se, som også ejes af Aller Medier. Dette er en oversat og redigeret version.