Selvudvikling
6. januar 2015

Renée: Dem der tjener mest, er dem, der er fedest?

Den mÄde, vores penge og lÞnsystem er bygget op pÄ, er sÄdan, at dem, der kommer i gymnasiet fÄr adgang til de hÞjere lÊreanstalter og dermed hÞjere lÞnninger, mens dem, der ikke kommer i gymnasiet, ofte ligger med de lave lÞnninger.
Af: Renée Toft Simonsen
https://imgix.femina.dk/media/article/renee-9.png
Nu vil de sĂ„ i gang med at reformere gymnasierne, igen, siger Lars LĂžkke pĂ„ TV, mens jeg smĂžrer madpakke og drikker morgenkaffe. Adgangskravene for at komme pĂ„ gymnasiet skal nu mindst vĂŠre karakteren 4 i dansk og matematik i folkeskolen. Og hold nu k..., hvor bliver man trĂŠt ved tanken om, at folkeskolen og ungdomsuddannelserne nu igen skal stĂ„ for skud gennem en hel valgkamp. Hver gang de skal vĂŠlges pĂ„ ny derinde pĂ„ Christiansborg, skal uddannelsessystemet reformeres. Deres idĂ©fattigdom kan indimellem gĂžre mig helt desperat. Den mĂ„de, man bare slynger et tal over disken pĂ„ – at nu skal alle have tallet 4 for at komme i gymnasiet – og sĂ„ har vi reformeret. Hvorfor er der ingen, der italesĂŠtter det, som er virkelig interessant omkring tallet 4? Nemlig at vi overhovedet skal sĂŠtte tal pĂ„ bĂžrn og unge pĂ„ den mĂ„de, vi gĂžr. Ikke pĂ„ grund af selve 4-tallet, men fordi tallet fortĂŠller det unge menneske alt om, hvad vi synes om dem – dem, der fĂ„r under 4, er bare ikke sĂ„ fede, vel? LÆS OGSÅ: RenĂ©es klumme i sidste uge: Hvorfor blander vi os i andres forĂŠldreadfĂŠrd? Vi kan argumentere herfra og til evigheden for, at dem, der fĂ„r under 4, selvfĂžlgelig er lige sĂ„ gode borgere. Men der er jo ingen, der er sĂ„ dumme, at de ikke godt ved, at den mĂ„de, vi prissĂŠtter og vĂŠrdisĂŠtter pĂ„ i vores samfund, alt sammen handler om penge. Og den mĂ„de, vores penge og lĂžnsystem er bygget op pĂ„, er sĂ„dan, at dem, der kommer i gymnasiet fĂ„r adgang til de hĂžjere lĂŠreanstalter og dermed hĂžjere lĂžnninger, mens dem, der ikke kommer i gymnasiet, ofte ligger med de lave lĂžnninger. Lige dĂ©r, i selve det system, hvor vi har prissat en SOSU-medarbejder, en lĂŠge eller en ufaglĂŠrt fabriksarbejder, ligger hele problemet. Vi kan sige nok sĂ„ mange gange, at alle de nĂŠvnte kategorier er lige meget vĂŠrd, men bĂžrn helt ned til fem Ă„r ved godt, at dem, der fĂ„r flest penge for deres arbejde, er dem, der er de fedeste. Jeg undrer mig virkelig over, at nogen kan undre sig over, at de fleste unge mennesker forsĂžger at komme i gymnasiet, uanset om det er deres naturlige habitat eller ej ... Og det forvirrer mig undertiden, at vi alle som Ă©n, kontinuerligt og uden de store kvababbelser, accepterer de inddelinger og vĂŠrdisĂŠtninger, der eksisterer. Og nĂ„r sĂ„ tallet 4 bliver slynget over disken, ja, sĂ„ er det jo bare tallet 4, vi forholder os til – og ikke alle de tusindvis af unge mennesker, der ikke er gode til matematik og alene af den ene grund med Ă©t slag bliver degraderet til en lĂžnningspose, der bare ikke er helt sĂ„ fed. KĂŠrlig hilsen RenĂ©e

LĂŠs mere om:

LÊs ogsÄ

Bliv medlem af femina+

Du skal vÊre medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver ubegrÊnset adgang til alt indhold.