Samfund
16. august 2023

“Momfluencers” tjener penge på deres børn. Nu har den første amerikanske stat vedtaget en lov, som skal beskytte dem mod børnearbejde

I den amerikanske delstat Illinois har de netop vedtaget ny lovgivning, der skal sikre, at børn, der bliver vist på sociale medier, bliver betalt for deres “arbejde.”
Af: Signe Larsen
barn

Arkivfoto: Unsplash

Børnetøj, barnevogne, ferier og måltidskasser til fortravlede familier.

Det er nogle af de ting, som influencers verden over tjener penge på at reklamere for på sociale medier, mens tusindvis af følgere ser trofast med på den anden side af skærmen.

De omtales ofte som "mommy-bloggers" eller “momfluencers”, når omdrejningspunktet for kanalen er familieliv og influencerens børn, som også i mange tilfælde optræder som faste karakterer på platformene.

Fænomenet kaldes også “sharenting”, en sammentrækning af de engelske ord for deling og forældreskab.

Influencer-marketing har vokset sig kæmpestort, også i Danmark, men i delstaten Illinois i USA nu altså så stort, at børn på sociale medier netop er blevet tilføjet under statens lovgivning om børnearbejde.

Det skriver blandt andre Good Morning America.

Loven, som blev vedtaget af Illinois guvernør fredag 11. august, fastslår, at hvis en mindreårig på 16 år eller derunder medvirker i mindst 30 procent af en voksen influencers (hvad enten det er en forælder eller anden omsorgsperson) indtægtsgenererende video eller andet onlineindhold af en periode på 30 dage, vil den mindreårige være berettiget til en andel af indtægten.

De penge skal placeres på en såkaldt “trust account”, en slags børneopsparing, som barnet vil få adgang til som 18-årig.

Loven træder i kraft fra 1. januar 2024 i Illinois og er den første af sin slags i USA. Formålet er at sikre, at børn, der bliver vist på sociale medier, bliver betalt for deres arbejde.

Samtidig giver det børnene en søgsmålsret mod deres forældre, som bruger dem som “børneinfluencers" på deres sociale medier og ikke kompenserer børnene for det.

Jessica Maddox, professor i digitale medier fra University of Alabama, kalder lovgivningen “længe ventet” i USA:

– Det (arbejde på sociale medier, red.) er faktiske job og mulige måder at tjene penge på, som har brug for beskyttelse. Da der ikke er fagforeninger, er der ikke systemisk beskyttelse i form af love, og det er grunden til, at Illinois-loven er super vigtig for at skabe præcedens om, at denne type arbejdskraft skal beskyttes, især for mindreårige, siger hun til Good Morning America.

Hun håber, at der i fremtiden også tilføjes lovgivning, som sikrer, at en person over 18 år kan få fjernet indhold af dem selv på sociale medier.

I Danmark er der ikke konkret lovgivning på området, der regulerer kommerciel brug af børn på sociale medier.

Vil du lytte til femina update? Så lyt til vores podcast, hvor vi en gang om ugen dykker ned i en af de største historier fra vores verden og folder den ud for dig. Du kan lytte til podcasten i appen Ally, i Apples podcast-app eller på Spotify:

Læs mere om:

Læs også