Vi har alle sammen nostalgitrip over 90’erne. Men ny dokumentar går udenom klicheen
Foto: Disney+
In Vogue: the 90’s
Streamingtjeneste: Disney+
Premieredato: 13. september 2024
Genre: Dokumentar
Instruktør: Jane Preston
Medvirkende: Anna Wintour, Eva Evangelista, Noami Campell, Kate Moss, Nicole Kidman, Kim Kardashian, Baz Luhrmann, Victoria Beckham, Missy Elliott, Claudia Schiffer og Sarah Jessica Parker m.fl.
Land: USA
Antal afsnit: 6
In Vogue: The 90’s på Disney+ er en dokumentar om et modemagasin, men også en slags bibelhistorie om et tekstværk, der engang var en absolut magtfaktor. I dag er der andre guder, de findes på Instagram, men historien om Anna Wintours magasin er alligevel, som Kristian Leth hele tiden siger om Bibelen, afgørende for, hvem vi er i dag.
In Vogue: The 90’s kunne godt være historien om mode i 1990’erne. Eller historien om 90’erne i det hele taget. Det var her, vi for første gang så sammenblandingen af kunstarterne – filmen, fotografiet, musikken og selvfølgelig moden.
Men også hvordan anti-glamouren og undergrundskulturerne for alvor blev optaget i finkulturen. Og vi møder supermodellerne, hvis ækvivalenter i dag findes som influencere. De blev det første gennembrydende eksempel på, hvordan skønhed kunne blive en magtfaktor og årsag til stor berømmelse i sig selv.
Og alle er med. Indenfor de første 2,5 minutter har serien haft nyproducerede interviewklip af – og hold nu fast – Eva Evangelista, Naomi Campbell, Kate Moss, Nicole Kidman, Kim Kardashian, Baz Luhrmann, Victoria Beckham, Missy Elliott, Claudia Schiffer og Sarah Jessica Parker. Wintour i solbrillerne herself og hendes fremtrædende redaktører fra dengang.
Claudia Schiffer var en af 90'ernes originale supermodeller. De stod ikke ud af sengen for mindre end 10.000 dollars om dagen, som hendes kollega Linda Evangelista så kækt blev citeret for at sige i Vogue i 1990
Foto: Disney+
Alle er inviteret. Helt som til festerne i 90’erne er langt de fleste mødt begejstrede op.
Dokumentarens kilder lader 90’erne leve, det her er ikke en jublende hyldest. Den største kærlighedserklæring er at tage noget seriøst, og det seriøse medfører også kritik – af de store, skelsættende photoshoots eller definerende modetendenser som for eksempel grungen.
Kritik har In Vogue, hvis kreative kilder og førstehåndsvidner stadig tænker frit. Også om fortiden. På den måde lever dokumentaren om den definerende fortid stadig i dag.
Går udenom klichéen
Vi starter i 1988. Der er billeder af amerikanske Vogue, inden Wintour træder til. På magasinforsiderne er closeups af smilende kvinder med store øreringe og spraglede farver. Det er kedeligt og nemt.
Så flyves Anna Wintour ind fra britisk Vogue og vender alting på hovedet. Madonna er ung, hun er vild og en ny tids kvinde. Da hun havner på forsiden i badetøj, indvarsler det en ny tid for high fashion og dermed også for resten af os.
Der er filmet og sagt så meget om Vogue, så når de mange redaktører taler om, hvordan det hele var for 30-40 år siden, kan vi se det i klip.
Åh, det er fedt, når nutidens Anna Wintour taler om et afgørende fotoshoot med Madonna, og vi kan klippes tilbage til redaktionslokalet i 1989 og se, hvordan redaktørerne overvejer, hvilket billede der skal på forsiden.
Vi ældes mest i disse to perioder af vores liv
Sådan er det hele vejen igennem. Fra de afgørende catwalks til de berømte Oscar-kjoler og kostumedesign. Alt er dokumenteret. 90’erne bliver genskabt.
Afsindigt vellykket drømmeverden
Vi har alle sammen nostalgitrip over 90’erne. På internettet findes memes og hele Instagram-profiler, der hylder looket fra dengang med moonboots, sommerfugle-hårklemmer og skovmandsskjorterne. Men In Vogue går uden om klichéen og viser i stedet tidens high fashion som kunst, som enkeltstående værker.
Det er helt sikkert en utopisk beskrivelse af modeindustrien som et kreativt hub for supertalentfulde mennesker uden blik for masseproduktion – men jeg er helt med på at leve den drøm, når den er så velfortalt.
Anna Wintour og fire andre Vogue-redaktører er da også executive producers på dokumentaren, som gerne er kritiske overfor tendenser, men ikke sig selv (dyrkelsen af heroin-chic og bølgen af anoreksi, den tendens medførte, forbigås for eksempel med et irriteret rynk på næsen).
Det her er en virkelig, virkelig god reklame for Vogue, men står måske også lidt tilbage som en nekrolog eller et testamente.
Hun skal lige til at sove, da hun opdager det: Det føltes som to kolde poser vand, der lå på mit bryst
Modebladenes indflydelse falder. I dag er det influencerne på Instagram og TikTok, der er gatekeepers til modeindustrien. Anna Wintour var længe om at optage Kim Kardashian i sin fold af modemennesker, men kunne til sidst ikke lade være, fordi Kardashian selv blev et modeikon i egen ret.
Findes Vogue om 30 år? Hvem ved. Dokumentaren om magasinet består.
Anmeldt på baggrund af tre ud af seks afsnit.
Denne artikel blev første gang bragt af Vi Elsker Serier, der også er ejet af Aller Media. Dette er en redigeret version.