Agenda
31. oktober 2024

Milliardbeløb skal sætte gang i udviklingen: Vil ikke acceptere forskel på piger og drenge

UEFA afsætter cirka 7,5 milliarder kroner til at udvikle kvindefodbolden, en udvikling der er nødvendig, mener Per Rud.
Af: Sigrid Luna Nielsen
Kvindefodbold landsholdet

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

I amatørfodboldklubberne landet rundt, er det ikke unormalt, at der nu er cirka lige så mange piger som drenge. Men kun indtil de rammer pubertetsalderen, så falder de fra.

Det skyldes blandt andet, at de har dårligere forhold end de jævnaldrende drenge, fortæller Per Rud. Han er direktør i Kvindedivisionsforeningen, en interesseorganisation der arbejder for at skabe bedre rammer for kvindeelitefodbolden.

Nu har Det Europæiske Fodboldforbund (UEFA) afsat cirka 7,5 milliarder kr., som fordelt på de kommende seks år, skal gå til investeringer, der kan udvikle europæisk kvindefodbold, skriver Ritzau via B.T.

En investering der kommer på et tørt sted, mener Per Rud.

– Det er et område, som har været utroligt underinvesteret i, både fra de enkelte forbund og fra UEFA gennem mange, mange år. Men det er jo blevet så stor en idræt i dag, der er kommet for at blive, og det bliver kun større og større, siger han og tilføjer:

– Der er forventninger fra alle sider. Lige fra kommunerne som står for stadions, til partnerne, og ikke mindst fans. De vil simpelthen ikke acceptere, at man gør forskel på piger og drenge.

Det vigtigste sted at sætte ind er at få lavet en kulturændring. Kvindefodbold skal prioriteres, fordi det giver mening, og ikke kun fordi man skal, siger Per Rud.

Han håber desuden, at der vil blive investeret i talentudvikling.

UEFAs mål med investeringerne er, at der i 2030 skal være 5000 professionelle kvindelige fodboldspillere i Europa, og at der er mindst seks fuldtidsprofessionelle ligaer på kontinentet.

Pengene giver en god mulighed for at eksponere kvindefodbolden og få skabt den nødvendige udvikling, mener Per Rud. Han pointerer dog også, at UEFA som organisation ikke er særlig transparent.

– Når man har med UEFA at gøre, så kan man aldrig rigtig vide, hvordan det ender. Så indtil jeg ser nogle reelle tiltag, virker det mest bare som et markedsføringstiltag, siger han.

Læs mere om:

Læs også