Dette legendariske ikon fra 1970’erne kan blive højdepunktet i din 2025-garderobe
Foto: Xposurephotos.com/Backgrid/Ritzau Scanpix
Få brands er så uundgåelige i gadebilledet som Adidas. Fra de allestedsnærværende Samba-sneakers til praktisk træningstøj, når du holder kroppen ved lige i fitten, er der ikke mange andre mærker, der kan konkurrere med Adidas' popularitet eller synlighed.
Selv i highend modebilledet har Adidas sneget sig ind gennem samarbejder blandt andet med Gucci og Stella McCartney.
Og noget tyder altså på, at 2025 bliver året, hvor vi kommer til at se endnu mere til Adidas i gadebilledet, end hidtil… eller det vil sige: Siden 1970’erne.
Adidas ikoniske tracksuit er nemlig tilbage for fuld udblæsning. Genopstandelsen af det to-delte og ofte pangfarvede nylonsæt skyldes til dels Netflix-serien ’Squid Game’, hvor deltagerne i det fatale spil er iført netop Adidas’ ikoniske sæt.
Men det skyldes bestemt også en mere laissez faire tilgang til moden, hvor vi raskt væk har integreret og accepteret sportstøj så som sneakers, leggings, t-shirts, hoodies og ja, track suits som en del af den almene hverdagsuniform.
Men hvad er egentligt historien bag Adidas’ tidløse ikon?
Der var engang, hvor tracksuits var noget, der udelukkende var forbeholdt atleter. Det var i 1960’erne, hvor Adidas var et brand, der udelukkende producerede sko og takser specifikt til sport. I midten af 1960’erne besluttede Adidas’ stifter, Adolf Dassler sig for at undersøge muligheder for også at producere tøj, som atleter både kunne varme op i, træne i og konkurrere i, og det blev i første omgang til et tracksuit, som så dagens lys i 1967.
Tracksuitet var kendetegnet ved tre striber langs arme og ben – en kvalitetsmarkør, der gik igen fra brandets allerede populære sportssko.
Men tæningssættet solgte ikke sig selv, og Adidas tyede derfor til en promoveringstaktik, som de havde benyttet til før at sælge sko; nemlig at få en kendt atlet til at anbefale det nye produkt.
Valget faldt på Tysklands fodboldsuperstjerne nummer ét: Franz Beckenbauer. Adidas opkaldte et tracksuit efter fodboldstjernen, som også promoverede det – og hurtigt blev sættet populært, og hele (vest)Tysklands fodboldhold havde Adidas Beckenbauer suit på under træning og opvarmning.
I 1972 lavede Adidas en lignende finte blot målrettet kvinder med den Olympiske medaljevinder Heide Rosendahl i front.
Samtidig benyttede Adidas lejligheden af de Olympiske Lege i 1972 til at supplere træningsdragter til hele den Vesttyske olympiske delegation, hvor hver atlet fik et deres eget design og farver, der var afstemte efter de officielle olympiske maskotter.
Men selvom sættene skilte sig ud med deres ikoniske tre striber, var Adolf Dassler stadig i tvivl om, hvorvidt det var nok til at folk kunne identificere dem med Adidas. Og så blev Adidas-logoet, som vi kender det i dag, skabt. Lanceringen af logoet skete under de Olympiske Lege i 1972.
Derfra kom den globale succes. Kort efter blev Adidas introduceret i USA, hvor skomodellen ’Superstar’ allerede solgte godt grundet dens popularitet i basketball miljøet. Og heldigvis faldt entreen på det amerikanske marked sammen med en stigende interesse for fitness blandt den almindelige befolkning.
- Besættelsen af jogging var i fuld sving, og med tracksuitets ankomst kunne ’almindelige’ mennesker komme til at ligne deres atletikidoler mens de traskede rundt på forstadsfortorvene. Tracksuitet var kommet for at blive, skriver Adidas på deres hjemmeside.
Det originale tracksuit var lavet af 100 % uld, og efter lanceringen i nylon blev det blot endnu mere populært. I 1990’erne tog hiphop-kulturen de tre-stribede sæt til sig, og op gennem 00’erne, 10’erne og frem til i dag er sættet fast inventar i kendisgarderober.
… og med anden sæson af ’Squid Games’ på Netflix er der ingen tvivl om at 2025 bliver året, hvor Adidas legendariske tracksuit igen bliver uundgåeligt.