
Nu skal influencer-familier betale skat for at bruge deres børn i deres indhold: Medmindre de flytter

Foto: Laure Andrillon/Reuters/Ritzau Scanpix
En hel særlig gruppe influencere har i disse dage svært ved at undgå mediernes søgelys.
Der er tale om de såkaldte familie-vloggere eller mor-influencere, hvis børn er en stor del af det indhold, forældrene deler på sociale medier.
Interessen for influencergruppen tog et spring sidste år, efter den amerikanske familie-vloggeren Ruby Franke, hvis Youtube-kanal ‘8 Passengers’ havde 2 millioner abonnenter, blev idømt op til 30 års fængsel for mishandling af sine seks børn.
Nu rettes fokus igen mod familie-vloggere på grund af en ny lov, der gør det mere besværligt at drive den særlige omstridte influencer-virksomhed.
I september underskrev den californiske guvernør Gavin Newsom et lovforslag, som nu kræver, at influencere, der viser deres børn i mindst 30 procent af deres indhold, skal lægge en del af deres reklameindtægt til side på en konto, som barnet kan tilgå, når det fylder 18 år.
Hvad gør man så? Man flytter. Måske.
Det har den kendte LaBrant-familie, der har næsten 13 millioner følgere på Youtube, i hvert fald netop gjort. De skiftede simpelthen hjemmet i Californien ud med en gård i delstaten Tennessee.
Det har fået flere rygter til at spire på sociale medier om, at familie-vloggere bevidst rykker teltpælene op for at undgå den nye californiske lov.
Familiens bedstemor, Sheri LaBrant, har dog udtalt til mediet Rolling Stone, at flytningen ikke havde noget med den nye lov at gøre.
– Tennessee passer bedre til deres konservative værdier sammenlignet med Californien, sagde hun og uddybede, at parret havde sat penge til side til deres fire børn i flere år uafhængigt af den nye lov.
Også influencer Brittany Xavier er blevet anklaget af flere internetbrugere for at flygte til Tennessee på grund af den nye lov.
Det afviste hun dog i en TikTok-video fra slutningen af februar.
– Vi valgte Tennessee, fordi vi ville have en stor grund, et langsommere liv og et godt klima til landbrug, som er det, vi i sidste ende gerne vil, forklarede Brittany Xavier i videoen og kaldte rygtet “grinagtigt”.
Størstedelen af kritikken mod Brittany Xavier går på, at familien angiveligt har efterladt deres 18-årige datter, Jadyn, i Californien, hvor hun bor hos venner, indtil hun dimitterer fra gymnasiet til sommer.
Omvendt er influencer Aspyn Ovard, der startede sin karriere som youtuber i 2010’erne, netop flyttet fra Utah til Californien med sine tre børn, så der er ikke udsigt til, at solskinsstaten slipper helt for de famøse mommy vloggers.
Sådan er de danske regler
– Når markedsføringen er rettet mod børn og unge, gælder der en række særlige regler for markedsføringen. Hvis markedsføringen retter sig mod børn og unge, må den ikke anvende børn og unge under 15 år i markedsføring på sociale medier, medmindre de indgår i en naturlig sammenhæng for at illustrere eller vise et produkt.
– Såfremt en erhvervsdrivende ønsker at indgå aftale med en mindreårig om, at den mindreårige skal markedsføre virksomheden og/eller dennes produkter, vil det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse som udgangspunkt kunne være i strid med god skik, såfremt forældrenes samtykke ikke er indhentet af den erhvervsdrivende forinden.
Kilde: Forbrugerombudsmanden
