
Du vidste det godt, men nu slår rapport det fast: TikTok har kæmpe indflydelse på, hvad der bliver et musikhit

Foto: Scott A Garfitt/AP/Ritzau Scanpix
Hørte du også Lola Youngs megahit ‘Messy’ for første gang i en video på det sociale videomedie TikTok? Eller måske ‘DENIAL IS A RIVER’ af den amerikanske rapper Doechii?
I så fald er det ikke så underligt, da hele 84 procent af de sange, der kommer på Billboards Global 200 liste, er gået viralt på TikTok forinden.
Det viser nye tal fra TikToks ‘Music Impact Report’, som er udarbejdet i samarbejde med analysecentret Luminate.
Rapporten, der er udarbejdet i USA, viser, at der er en klar sammenhæng mellem virale hits på TikTok og musikindustriens udvikling, når det gælder alt fra kunstneres gennembrud til lytternes streamingvaner.
Derudover viser rapporten, at TikTok-brugere er 54 procent mere tilbøjelige til at lytte til et album på udgivelsesdatoen og bruger hele 48 procent mere tid på at streame musik sammenlignet med andre musikelsker.
Rapporten fremhæver de to internationale popstjerner Sabrina Carpenter og Chappell Roan som eksempler på artister, hvis succes og gennembrud kan spores direkte tilbage til videoplatformen.
Også den nye danske popdarling Annika kan takke TikTok for sit gennembrud, da sangen ‘Så længe jeg er sexy’ gik viralt sidste år og sikrede hende en pladekontrakt og flere pladser på de danske hitlister.
Så hvis du vil forudsige den næste store artist, er det nok smart at bruge lidt ekstra skærmtid på den kinesiske app.
