Samfund
8. april 2025

Nu kan uansvarlige influencere få advarsler

Et nyt nævn skal håndhæve etiske retningslinjer på området.
Af: Louise Elly Meyer
Nu kan uansvarlige influencere få advarsler

Foto: Matthias Balk/AP/Ritzau Scanpix

Der er et nyt nævn i byen, og det hedder Influentnævnet. De er sat i verden for at håndhæve de netop opdaterede etiske retningslinjer for ‘etisk ansvarlige influenter’.

Det er nemlig frivilligt for landets influenter, om de ønsker at tilmelde sig kodekset eller ej.

Det nye nævn skal på mange måder fungere som Pressenævnet, og de kommer til at kunne give advarsler til de influenter, der måtte overtræde retningslinjerne.

– De etiske retningslinjer er et vigtigt redskab for de mange influenter, der ønsker at arbejde professionelt og etisk forsvarligt i en branche med mange gråzoner, og samtidig vil retningslinjerne medvirke til at beskytte følgerne. Vi har store forventninger til, at mange influenter vil tilslutte sig retningslinjerne, siger Lisbeth Kiel, forperson i Forbundet for Influenter og Bloggere i DJ, i en pressemeddelelse.

Det er netop Forbundet for Influenter og Bloggere i Dansk Journalistforbund, der står bag initiativet.

Retningslinjerne er blandt andet udviklet for at anerkende, at influenter yder stor indflydelse på deres følgere, og at de således har et stort ansvar for, hvad det er for noget indhold, de lægger op.

Klageordning

Nogle af retningslinjerne lyder blandt andet “Hvis du omtaler andre kritisk i dit indhold, giver du dem mulighed for at tage til genmæle,” “Du holder en god digital tone,” og “Du indhenter tilladelse fra alle, der medvirker i dit indhold, og gør tydeligt opmærksom på, hvis det er kommercielt indhold.”

Hvis influenterne vælger at tilmelde sig de etiske retningslinjer, får de en mærkat, de kan sætte på deres profiler, så det er synligt for deres følgere.

På den måde forpligter de sig ligeledes til at overholde retningslinjerne, og deres følgere har mulighed for at klage til Influentnævnet, hvis de mener, at influenten bryder med reglerne.

Hvad, der måske er særligt at bemærke, er, at de nye etiske retningslinjer gælder, uanset om influenterne poster kommercielt eller ikke-kommercielt indhold.

Brud på retningslinjerne kan sanktioneres med advarsler, og at influenten i sidste ende får frataget sin mærkat. Influentnævnet kan også tage sager op på egen hånd.

Se alle de etiske retningslinjer for influencere her.

Læs mere om:

Læs også