Se, lyt & oplev
4. september 2024

11 film du skal se i biografen i september

Der er både sprøde danske og udenlandske premiere-nyheder.
Af: Claus Nygaard Petersen
vogter nordisk film

Foto: Nordisk Film TV

Kalenderen siger efterår, og der findes vel ikke en bedre måde at hilse den nye og køligere årstid velkommen på end ved at glide ned i biografsædet og lade sig omfavne af salens mørke.

September måneds biografpremiereprogram byder både på intense danske dramaer, et hårrejsende gys og en amerikansk maestro, der vender tilbage med karrierens måske sidste epos.

Vi har samlet 11 film, som du skal se i biografen den her måned. Og de er naturligvis listet i premiere-rækkefølge. God fornøjelse!

‘In Restless Dreams: The Music of Paul Simon’

En af de største amerikanske popmusikere nogensinde.

Svulstige ord, men ikke desto mindre rammende, når det kommer til Paul Simon. ‘Sound of Silence’ og ‘Mrs. Robinson’ er de store hits fra tiden med den krøllede legekammerat Art Garfunkel i duoen Simon & Garfunkel. Solotiden bød blandt andet på sangen ‘You Can Call Me Al’, og den ekstremt 80’er-agtige musikvideo er en overraskende sjov omgang, hvor musikeren selv og Chevy Chase, der på det tidspunkt var en af verdens største filmstjerner, mimer sig vej igennem sangen.

Det er således ikke hvem som helst, som mesterdokumentarinstruktøren Alex Gibney tager under kyndig behandling i ‘In Restless Dreams: The Music of Paul Simon’. Seancen varer knap 3,5 time, når man ser den i ét stræk. Men er man fan af Simon eller lyden af 1980’erne, er det jo ingen tid.

‘In Restless Dreams: The Music of Paul Simon’ kan ses i biograferne fra 5. september

‘It Ends With Us’

En af de mest omtalte film den seneste måneds tid får endelig premiere. Desværre er det ikke umiddelbart de filmiske kvaliteter, der har præget sladderspalterne, men i stedet alt det drama, som omhandler hovedrolleindehaver og producer Blake Livelys promovering af filmen samt hendes mulige fejde med instruktør og medskuespiller Justin Baldoni.

Adaptationen af Colleen Hoovers bestseller ‘It Ends with Us’ er allerede blevet en succes blandt publikum i USA, og nu, en måned efter gallapremieren herhjemme, kan det danske publikum så selv bedømme resultatet.

Historien handler om Lily (Blake Lively), der er vokset op i et voldeligt hjem, og som efter farens død beslutter sig for at åbne en blomsterbutik i Boston. Der møder hun den attraktive neurokirurg, Ryle (Justin Baldoni), og kemien er der med det samme. Men han har skeletter i skabet, og snart begynder fortidens mønstre at gentage sig. Hvad gør man så?

‘It Ends with Us’ kan ses i biograferne fra 5. september

‘Beetlejuice Beetlejuice’

En af de bedste film fra Tim Burtons lange karriere er uden tvivl ‘Beetlejuice’ (1988). Teenageren Lydia Deetz (Winona Ryder), flytter ind i et hjemsøgt hus i en lille by med både venlige spøgelser og det mere utålelige og hæmningsløse gespenst Betelgeuse (Michael Keaton).

I den nye opfølger med den – stærkt originale – titel ‘Beetlejuice Beetlejuice’ flytter den nu voksne Lydia tilbage til flækken Winter River sammen med sin datter Astrid (Jenna Ortega) og mand Rory (Justin Theroux). Der går dog ikke lang tid, før åndernes verden igen melder sin ankomst i huset og ikke mindst Betelgeuse.

Catherine O’Hara er igen tilbage som Lydias utålelige stedmor, Delia, og blandt de nye på rollelisten finder vi også Monica Belluccci som Betelgeuses ekskone og Willem Dafoe som en spøgelsesdetektiv.

Beetlejuice Beetlejuice’ kan ses i biograferne fra 12. september

‘Speak No Evil’

Christian Tafdrup skræmte samtlige småborgerlige familieenheder med sin psykologiske horrorfilm ‘Speak No Evil’ i 2022. Fortællingen om en dansk familie, hvis ferie ender som et mareridt, havde en mindeværdig slutning med en håndfuld chokerende scener, hvoraf særligt én har sikret sig en plads i den danske filmhistorie.

Den slags lægger selvfølgelig op til et amerikansk remake, og det endda selv om det meste af filmen foregår på engelsk.

Genindspilningen står engelske James Watkins for, som selv tidligere har stået bag en af de mest ondsindede og nihilistiske gyserfilm i dette årtusind med den grumme ‘Eden Lake’. Så det er helt på sin plads at sætte forventningerne op til filmen, hvor historien stadig er den samme.

Parret Louise (Mackenzie Davis) og Ben (Scoot McNairy) er på ferie med datteren Agnes (Alix West Lefler). Her møder de et andet par, Paddy (James McAvoy) og Ciara (Aisling Franciosi) samt deres dreng Ant (Dan Hough). De hygger sig gevaldigt, og snart inviterer Paddy og Ciara Louise og Ben på besøg. Det skal dog vise sig at blive starten på en fatal ferie fra Helvede.

Speak No Evil’ kan ses i biograferne fra 12. september

‘Vogter’

Fængselsbetjenten Eva (Sidse Babett Knudsen) er rigtig god og professionel til sit meget krævende arbejde. Professionalismen bliver dog udfordret, da hendes søns morder, Mikkel (Sebastian Bull), bliver overflyttet til hendes fængsel. Tanken om hævn planter sig i hendes hoved, men stopper hun først, når hun får et øje for et øje?

‘Vogter’ er instruktør Gustav Möllers opfølger til den fremragende debutfilm ‘Den skyldige’, der siden blev genindspillet med Jake Gyllenhaal i hovedrollen. For begge film gælder det, at de er intense og handler om folk, der bliver presset til det yderste, mens de forsøger at håndtere moralske og etiske dilemmaer.

Vogter’ kan ses i biograferne fra 12. september

‘Føreren og forføreren’

Det kan godt være, at Adolf Hitler var frontfigur for Nazityskland, men propagandaminister Joseph Goebbels var i lige så høj grad en af hovedarkitekterne bag Det Tredje Rige.

Joachim Langs film ‘Føreren og forføreren’ skildrer syv år i Goebbels’ liv fra 1938 ved annekteringen af Østrig til 1945, hvor anden verdenskrig ender.

Det er en film, der starter på toppen og viser derouten i takt med, at krigen ikke forløber, som nazisterne har tænkt sig. Men Goebbels (Robert Stadlober) har en sidste stor manifestation i ærmet, før det hele er overstået.

Føreren og forføreren’ kan ses i biograferne fra 19. september

‘Kontra’

Jonas Risvig har været garant for den ene mere imponerende ungdomsserie efter den anden. Lige siden Covid 19-nedlukningen har den yderst produktive serieskaber leveret minimum en serie om året.

Og nu er vi endelige nået til spillefilmsdebuten ‘Kontra’. Her er Fanny (Andrea Hjejle) lige startet på et nyt gymnasium i den dyre del af Nordsjælland. Hun er ikke ligefrem den mest populære pige på årgangen og finder derfor fælles fodslag med den tidligere populære pige, Lilja (Anna Lehrman). Sammen påbegynder de en mission om at blive mere populære end de populære. Men hvor langt er de villige til at gå for at nå det mål?

Kontra’ kan ses i biograferne fra 19. september

‘Afterwar’

En af de mest dystre oplevelser i biografen i år bliver uden sammenligning Birgitte Stærmoses ‘Afterwar’. Filmen lægger sig i krydsfeltet mellem dokumentar og fiktion. Den foregår i to dele, begge i Kosovo-hovedstaden Pristina. Første halvdel udgøres af instruktørens kortfilm ‘Ønskebørn’ fra 2009, hvor en række gadebørn i den krigshærgede by fremfører trøstesløse monologer, mens de kigger forstenede ind i kameraet.

I anden halvdel af ‘Afterlife’ er børnene nu voksne, men for de flestes vedkommende, har fremtiden ikke budt på noget godt. Det er en hård, men også fascinerende film, der fastholder publikum i et jerngreb fra start til slut.

‘Afterwar’ kan ses i biograferne fra 26. september

‘Lee’

Kate Winslet er en af de fremmeste nulevende skuespillere, og selv hvis en film, hun medvirker i, ikke er særlig god, er hendes præstation altid fremragende. Det er dét, som kendetegner en ekstraordinær skuespiller.

I ‘Lee’ gestalter hun en af historiens vildeste og mest prominente skikkelser i form af modellen, fotografen og krigskorrespondenten Lee Miller. Filmen følger Lee, fra før anden verdenskrig går i gang og frem til, at krigen har taget kvælertag på hele verden. Fotografen har ikke tænkt sig at sidde hjemme i England og bliver Vogues udsendte. Hun kommer ind der, hvor omfanget af nazisternes uhyrligheder endelig går op for omverdenen.

‘Lee’ kan ses i biograferne fra 26. september.

‘Super/Man: The Christopher Reeve Story

Før Robert Downey Jr. var en laps i et metalkostume, Christian Bale smadrede stemmen ved at growle: ”JEG ER BATMAN!” og alle de andre, var der en helt. Én Supermand.

Richard Donners ‘Superman’ fra 1978 var datidens dyreste film og en kæmpe succes. John Williams’ ikoniske musik er efterfølgende blevet flittigt brugt i senere film om manden af stål.

Skuespilleren, der lagde krop til figuren, var Christopher Reeve, og mange mener med rette, at han er den bedste af alle Supermænd. Udenfor lærredet gennemgik skuespilleren sin egen overmenneskelige kamp, da han som følge af en rideulykke i 1995 blev lam fra livet og ned.

Ian Bonhote og Peter Ettedgui tegner et portræt af skuespilleren, der i 2004 døde som 52-årig, og som efterlod en kæmpe arv i form af sit job og aktivistiske virke, herunder arbejdet for handicappedes rettigheder, som netop er fokus i ‘Super/Man: The Christopher Reeve Story’.

‘Super/Man: The Christopher Reeve Story’ kan ses i biograferne fra 26. september

‘Megapolis’

‘The Godfather’-trilogien, ‘Apocalypse Now’, ‘The Conversation’ og ‘Bram Stoker’s Dracula’ er bare et par titlerne fra Francis Ford Coppolas imponerende cv. De fleste instruktører ville slå ihjel for bare at have en af dem under bæltet, så der er virkelig tale om en af de helt store skabere i filmhistorien.

Men den 85-årige instruktør er ikke helt klar til at gå på pension endnu. Passionsprojektet ‘Megalopolis’ har været undervejs, siden han fik idéen helt tilbage i 1977. Og nu kommer så endelig det store selvfinansierede epos, der er en alternativ fortælling om Roms fald. Cesar Catilina (Adam Driver) er en arkitekt, som kan kontrollere tid, og som vil bygge et nyt utopia, der skal erstatte det skrantende New Rome.

Mod sig har han den konservative borgmester Franklyn Cicero (Giancarlo Esposito), og fanget mellem dem er Ciceros datter og Cesars udkårne, Julia (Nathalie Emmanuel), som leder efter meningen med sit liv. Det bliver stort, overdådigt og enten fuldstændig genialt eller det største makværk nogensinde. Anmeldelserne fra premieren på Cannes filmfestivalen stikker i begge retninger. Derfor er den absolut et must see for filmfans.

‘Megalopolis’ kan ses i biograferne fra 26. september

Læs mere om:

Læs også