Flashback til 00'erne: Nu er Kim Kardashian også hoppet med på populær trend
Foto: Mario Anzuoni/Reuters/Ritzau Scanpix
Navlepiercingen toppede i 90'erne og begyndelsen af 2000'erne, hvor en række store stjerner stolt viste den frem på scener og røde løbere.
Lavtaljede bukser og mavetoppe er set i modebilledet det seneste år, og det er måske ikke så overraskende, at navlepiercingen også har fået et comeback.
Bortset fra ørepiercinger er navlepiercinger langt den mest populære piercing hos butikken 'Posh Piercing'.
"Der er altid en stigning i antallet af navlepiercinger hen over sommeren, men i år er tendensen fortsat, selv om årstiderne er skiftet," siger daglig leder Cecilie Kristensen.
Nu har også Kim Kardashian reclaimet navlepiercingen. Det viser hun i en billedkarrusel på Instagram.
På et af billederne poserer Kardashian i grå joggingbukser og viser den piercing frem, der minder om stilen fra begyndelsen af 2000'erne.
Flere fans har registreret piercingen, og én skriver: ”Ikke navlepiercingen. Kimmy bringer 2005 tilbage!”
Mens en anden skriver: "Navlepiercing", og tilføjer flere grædende ansigter.
Selvom Kardashian ikke har båret en navlepiercing offentligt i årevis, er piercingen langt fra ny, skriver Page Six.
Allerede i 2006, under en meget omtalt shoppingtur med Paris Hilton, viste hun piercingen.
Cecilie Kristensen hos 'Posh Piercing' kan afsløre, at det er de yngste, der er mest ivrige efter at få en navlepiercing i dag.
"Der er mange, der kommer med deres mor for at få en navlepiercing."
Og ifølge hende ved de unge, hvad de vil.
"De kan godt lide at have et billede med, som de viser os. Det der virkelig er sjovt er, at mange mennesker kommer med de samme billeder. Det er ikke nødvendigvis berømtheder, men simple sort/hvid billeder fra Pinterest."
Hun mener også, at influencere har stor indflydelse på unge, der nu vil have navlepiercinger.
Da Posh Piercing postede en video af influenceren Linnea Lotvedt, blev videoen set hele 1,8 millioner gange.
"Den umiskendelige y2k-æstetik fra 90'erne og 2000'erne gælder stadig, og navlepiercingen er uden tvivl en af referencerne i høj grad takket være årtiets trendbeklædningsgenstand som mavetoppen og lavtaljede bukser. Det har allerede hersket i et stykke tid med hensyn til mode, og selvom trenden faktisk allerede har nået sit højdepunkt, opdager en hel generation disse referencer for allerførste gang."
Det siger mode- og skønhedsredaktør hos KK, Ida Elise Eide Einarsdóttir, og tilføjer:
"Endnu et eksempel på, at mode er cyklisk, og at det, der har været, kommer igen og igen og igen."
Mens navlesmykket i 90'erne og begyndelsen af 2000'erne helst skulle være ret store og provokerende, er nutidens piercinger ifølge Kristensen mere elegante.
"De fleste ønsker en let og diskret navlepiercing."
Det er dog ikke kun unge, der kommer for at få navlepiercinger.
"Mange af dem, der fik piercinger i 90'erne, kommer nu for at sætte en lille piercing ind igen. Hullet er der stadig, men de tykkeste piercinger passer ikke længere"
Caroline Berg Eriksen er blandt dem, der er kendt for at bære den pæne og elegante udgave af navlesmykket.
Denne artikel blev først bragt hos kk.no. Dette er en redigeret og oversat version.