Kig op fra telefonen og otte andre ting, der gør butiksansatte vrede

Foto: Unsplash
Efter jul er der travlt i butikkerne, og der er faktisk noget, du kan gøre for at undgå at gøre personalet ekstra stresset.
Her fortæller tre butiksansatte både fra dagligvare- og tøjbutikker, hvad det værste er, som kunder gør, når de handler.
Lad os gennemgå, hvilke ting der kan gøre personalet vrede.
"Alt er forstærket omkring juletid. Stress, støjniveau og hvor meget folk handler," forklarer den ene.
Hun arbejder i kassen, men ønsker ikke at oplyse sit navn eller arbejdsplads.
Er dine arme trætte?
"Ja, men mest mit hoved. Så det er ekstra rart, når kunderne er søde."
1. Du stabler varerne "forkert"
Du har måske ikke tænkt over det, men det har meget at sige for effektiviteten af kassen, at du sender varerne på båndet i den "rigtige" rækkefølge. Ifølge vores kilde er det bedst at lægge de tungeste genstande på båndet først.
"På den måde bliver alle de tunge ting samlet sidst på båndet og maser ikke de varer, der kommer bagefter. Så husk, ribbensteg og kartofler først - æg til sidst. Kunderne klager ofte over, at jeg maser deres varer. Men årsagen er oftest, at kunden har lagt de skrøbelige varer i starten, og så bliver de altså klemt under mælkekartoner og kartofler."
Hun råder desuden til at begynde at pakke varerne i poser, mens kasseapparatet stadig scanner, altså ikke først efter du har betalt:
"Så bliver der skabt et samarbejde mellem os. Det er en god idé at tage pakkehjælp med, som kan lægge i poser for dig, hvis du har mulighed for det. Hvis begge bånd er optaget af varer, kan du ikke begynde at scanne den næste kunde, og så går køen langsommere. Hvis du vil tjekke kvitteringen, skal du først pakke varerne færdig eller vende tilbage, hvis der er noget galt."
Hun understreger, at det selvfølgelig ikke gælder mennesker med helbredsmæssige udfordringer eller andre udfordringer, der gør, at det måske ikke går så hurtigt, og at personalet altid vil forsøge at hjælpe.
2. Du snyder
De selvbetjente kasser i butikken giver mulighed for snyd. Medarbejderen i dagligvarebutikken fortæller, at stikprøver har afsløret at både ribbenssteg og rødkål let forsvinder uden betaling op til jul.
Når folk står i kø, og personalet råber: Ny kasse åbner, tror mange at princippet 'føst til mølle' gælder. Det gør det ikke. Faktisk er det den næste person i køens tur.
"Os ved kassen bliver ikke nødvendigvis sure over det her, at snyde foran i køen, men den person, hvis tur det var, synes helt sikkert at det er jævnt irriterende."
3. Du bruger ikke skilleren
"Er det din?" spørger kassemedarbejderen og holder en bakke med honningkager op, der kommer slingrende 40 centimeter bagved resten af varerne. Alt sammen fordi du glemte at sætte skilleren bag din sidste vare. Hvis alle dropper skilleren, kommer der mange spørgsmål i løbet af en dag, og det skaber kø.
"Afstand til næste vare signalerer ikke nødvendigvis, hvor næste kunde starter. Ideelt set skal man sætte skilleren både foran og bagved," forklarer medarbejderen,
"Det er kun, hvis man er den eneste kunde, og der ikke er kø, at jeg foretrækker man dropper skilleren. Så er der en ting mindre at løfte for mig.
4. Du laver et bjerg på kassebåndet
"Lad os se, hvis jeg stabler al maden i en bunke, så klarer jeg juleindkøbene i ét hug", tænker du måske, mens du stabler flæsekstegen ovenpå rødkålen, som står ovenpå kartoflerne.
Men det er forkert.
"Der er mange varer, der skal køres gennem scanneren, og vi vil blive meget glade, hvis du lægger varen med stregkoden hen mod os. Så skal vi ikke vende hver enkelt vare for at finde koden, og blive trætte i armene. Og det går meget hurtigere! En win win situation."
Nogle lader være med at putte grøntsager og frugt i poser - måske af miljømæssige årsager - men at finde en lime her og der er unødvendigt spild af tid, når alle limefrugterne kunne have været puttet på samme tid. Også løse løg kan hurtigt snavse båndet.
5. Du er uhøflig
Det kan virke simpelt, men en af de ting der irriterer kassepersonalet mest, er folk, der ikke siger "hej" og møder deres blik.
Hvis personalet laver en fejl, så lad den passere.
"Det er menneskeligt at lave fejl, enten at kassemedarbejderen har lavet en fejl, at hyldemærkningen er vildledende, eller at en vare er dårlig. Uanset hvad så påpeg fejlen på en respektfuld måde."
6. Mislykket hjælp og dårlige vittigheder
Du mener det sikkert godt, når kassemedarbejderen sidder med dine røde æbler og leder efter varekoden, og du siger: "Det er røde æbler" eller "jeg tror det var 20 kroner kiloet".
Men personalet skal indtaste en såkaldt PLU-kode for produkter uden stregkode, og så hjælper det ikke at være behjælpelig med at beskrive, at æblerne er røde.
Som i alle job kan et par minutters lav aktivitet være kærkomment, og så er det ikke altid lige nemt at grine af de spøgefulde kommentarer fra kunden, der vælger den eneste ledige kasse med ordene:
"Sidder du her og venter på mig , dig så?" eller personen, der kommer ind fem minutter før lukketid og tager den største indkøbskurv og udbryder ”Ja, nu skal julen i hus! Nu har vi sat aftenen af!”
7. Du sniger en pose med
Med øget fokus på plastik og miljø er poser blevet dyre. De kan hurtigt løbe op med de dyre poser. Ikke desto mindre er et tilbagevendende irritationspunkt for medarbejderne kunder, der lader som om, de ikke har en pose, og står der med et bjerg af varer, og efter at have betalt pludselig indser, at de trods alt har brug for en pose. Eller som betaler for to poser, når alle kan se, at de virkelig mangler fem.
"Poserne er også blevet dyrere i indkøb til butikkerne, og vi kan ikke længere give dem ud gratis," forklarer en af medarbejderne.
Og har du brug for endnu en pose, må du tilbage til kassen, hive kortet frem - og det skaber kø.
Medarbejderne råder kunderne til at tage det antal poser, du skal bruge med det samme. Hvis du synes, de er for dyre, kan du tage dit eget net med hjemmefra.
"Jeg bliver glad, hvis kunden ikke klager over prisen på poserne - det er trods alt ikke mig, der har bestemt, hvor meget poserne skal koste."
8. Kontoen er tom
Det kan ske for enhver, at du skal betale og finder ud af, at du ikke har råd. Det kan derfor være en god idé at tage et kig i netbanken, inden du handler. At overføre penge undervejs skaber køer, og det samme gør at prøve forskellige kort.
"Hold kortet klar, og begynd ikke at lede efter det dybt inde i inderlommen, efter at dine varer er scannet. Og tjek, at du ikke har glemt din pung i bilen! Så skal vi bruge tid på at sætte handlen på pause og lægge maden til side i poser, før vi kan hjælpe næste person."
Andre er så ivrige, at de lægger kortet på, inden alle varer er scannet.
"Mange har så travlt, at de forsøger at trykke på kortet, mens jeg stadig scanner varerne. Og det går ikke, så her gælder det om at finde den rigtige timing."
9. Du følger ikke med
Det er nemt at fare vild i sine egne tanker, når man står midt i travlheden. Men når du kommer til kassen, bør du løfte næsen fra telefonen, eller tage headsettet af. Hvis alle siger "Hva?" når kassemedarbejderen spørger, om du vil have en pose, går der sekunder, og køen er længere, end den burde have været.
Dette er drømmekunden
Til allersidst svarer medarbejderne på, hvad drømmekunden er:
”Drømmekunden – personen der sikrer medarbejderne en god start på julen – lægger varerne på båndet med god afstand, de tungeste varer først med stregkoden mod scanneren. Personen har allerede placeret det korrekte antal poser på båndet, og adskiller forsiden og bagsiden. Jeg siger "Hej hej", personen kigger på mig og siger "Hej", og jeg scanner varerne på få sekunder. Jeg spørger "Kvittering?" og får måske "Nej tak" som svar, og så siger vi "god dag" - eller allerhelst "Glædelig jul" til hinanden".
Denne artikel blev først bragt hos kk.no. Dette er en redigeret og oversat version.