Er Botox noget at skamme sig over?
Foto: Panthermedia
Er Botox noget at skamme sig over?
Kigger du med vemod efter ungdommens æblekinder og åleglatte hud, når du ser dig selv i spejlet? Så er du ikke alene. For alderdommen kan være lige så ubekvem og uvelkommen, som den er uundgåelig, og derfor søger flere og flere af os professionel hjælp til at udskyde den.
Her i Skandinavien har vi dog været relativt langsomme til at tage de kunstige muligheder til os, mens det i andre lande – som bl.a. USA – er mere reglen end undtagelsen, at man får et skud ungdomsforlængelse hvert kvartal. De seneste år har man dog kunnet spore en markant stigning i salget af Botox herhjemme, og både det, fillers og kosmetiske operationer er i fremmarch.
LÆS MERE: Bliv klogere på botox - her er tingene, du skal vide inden du får lavet botox
En hel del hemmelighedskræmmeri
Men selv om en tur på briksen i skønhedens tjeneste bliver mere almindeligt, er det sjældent noget, vi taler højt om. Det fortæller Marie Louise von Sperling, der er plastikkirurg på Amalieklinikken i København.
– Det er meget tydeligt, at især kvinder fra 40-årsalderen og opefter helst vil bevare deres behandlinger som en hemmelighed. Det er, som om de alle sammen tror, de er den eneste, der lægger sig på briksen, selv om der jo er klinikker alle vegne. Mange opfatter det stadig som noget skamfuldt og føler, de snyder ved at få lidt hjælp til udseendet. Jeg har sågar oplevet, at kvinder har skjult det for deres mænd og medbringer kontanter, så behandlingen ikke kan ses på kontoudtoget.
I vores vestlige kultur er det det naturlige look, der er det mest eftertragtede skønhedsideal, og det er årsagen til, at det stadig er tabubelagt at hjælpe udseendet på vej med kosmetiske indgreb.
– Det ligger dybt i os, at naturlig skønhed er finere og mere fuldendt end det udseende, vi tilkøber. Blandt andet fordi vi er genetisk kodet til at søge det sublime i naturen. Er man naturligt smuk, har man jo noget unikt. Der er status i at se godt ud og være tiltrækkende uden kunstig indgriben, mens skønhedsbehandlinger af mange opfattes som pinligt. Men ofte er ønsket om at se yngre ud stærkere end de kulturelle normer, og derfor opstår hemmelighedskræmmeriet, forklarer Marie Louise von Sperling.
LÆS MERE: Sangerinden Julie Berthelsen fik et kosmetisk indgreb: "Folk skrev, at de var skuffede over mig"
Unge er mere åbne
Men der er alligevel sket en spirende holdningsændring i samfundet de seneste år. Ifølge Marie Louise von Sperling er er skammen over skønhedsbehandlingerne nemlig ikkeeksisterende hos den yngre generation.
– Det er tydeligt, at de har et helt andet syn på sagen. For dem gælder det, at "beauty is the new handbag". De shopper skønhed, som vi andre engang shoppede accessories. Jeg har kvinder helt ned til 20-årsalderen, der kommer for at få lavet større læber, og nogle begynder at få Botoxbehandlinger i slutningen af 20'erne. Og de er helt afslappede med det. For dem er det ikke skamfuldt, men en naturlig ting.
Derfor er Marie Louise von Sperling også bevidst om sit ansvar som plastikkirurg.
- Jeg siger også ofte nej til at lave behandlinger. Mit mål er altid, at mine patienter ikke ser over-behandlede ud, og hvis en patient vil have fyldt mere filler i læberne, end jeg kan stå inde for, siger jeg nej. Det gør jeg også, hvis en kommer tilbage kort tid efter en Botoxbehandling og beder om at få flere injektioner. Nogle synes, jeg er for konservativ, og går et andet sted hen. Men sådan må det være. Det gælder virkelig, at less is more.
Om eksperten:
Marie Louise von Sperling, 37 år
Lægeuddannet, arbejder som plastikkirurg på Amalieklinikken i København
Medvirker i TV-programmet "Mit plastikmareridt" på TV3 og blogger på Drsperling.dk
Hvilke foryngende behandlinger har du selv fået?
– Jeg har fået lavet behandlinger med dermaroller, som fornyr huden, og jeg har fået Botox-injektioner i panden og ved øjnene. Jeg har ikke fået lavet fillers. Jeg bliver ofte spurgt, om jeg ikke er fristet til at gå amok i behandlinger, når jeg har nu har alt til rådighed, men det er jeg på ingen måde. Den bedste reklame for mig er ikke at se overbehandlet eller kunstig ud.