
Brugerne er fortvivlede: Hvad er der sket med populær læbepomade?

Foto: Melissa Di Rocco/Unsplash
Op med hånden, alle der ikke har set en tube Decubal Lips & Dry Spots Balm i den sidste uge. Eller de sidste timer.
Den rimelige og effektive læbepomade har taget landet med storm, ikke mindst efter at den vandt Dagbladets test af læbepomader for et år siden.
Men nu stormer det omkring den lille tube.
- Er det kun mig, eller har Decubal ændret formel? spørger en bruger på TikTok.
- Hvorfor er den nye kornet?
Hun er ikke alene om at undre sig over, om de har ændret opskriften, og fortvivlelsen og forvirringen i kommentarfeltet virker komplet.
- Jeg fik at vide på apoteket, at de har ændret formel, skriver en.
Andre har tidligere oplevet problemer med den kornede læbepomade, men ikke nu.
En fortæller, at hun fik hele syv Decubal læbepomader til jul, og alle var kornede.
- Hun har nok været ekstra uheldig. For der er ikke sket noget med læbepomaden, siger Martine Lenes, brand manager i Karo Healthcare, det svenske firma, der producerer Decubal.
Ingen ændring, ingen sundhedsrisiko
- Vi kan bekræfte, at der ikke er sket nogen ændringer i produktets formulering, produktionssted eller produktionsmetode. Det er præcis det samme indhold, som det altid har været, bare med et nyt design, siger Lenes til DinSide.
Hun forklarer, at den ændrede konsistens kan skyldes temperatursvingninger, når produktet udsættes for kulde, for eksempel under transport.
- Selvom vi stadig undersøger, hvad der sker, viser det, vi ved indtil videre, at kuldeeksponering kan påvirke krystalliseringsprocessen af visse ingredienser, hvilket kan føre til en kornet tekstur.

En god undskyldning for at lægge tuben i inderlommen og ikke lade den ligge i tasken, når du er ude og gå i kulden.
Selvom teksturændringen kan påvirke oplevelsen af produktet, understreger Lenes, at den ikke udgør nogen sikkerheds- eller sundhedsrisiko for forbrugerne.
- Vi forstår, at den ændrede konsistens ikke lever op til kundernes forventninger, og opfordrer kunder, der oplever dette problem, til at returnere produktet til apoteket for at få en ny, siger Lenes.
Karo Healthcare undskylder dybt for de ulemper, det kan have forårsaget.
Denne artikel blev første gang bragt af Kk.no, der også er ejet af Aller Media. Dette er en oversat og redigeret version.
